Miten voin selittää sanan palaveri?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.10.2008 - 20:53

Substantiivi

palaveri

1. Pikainen neuvottelu tai neuvonpito.

Etymologia

Tulee englannin palaver-sanan kautta portugalin sanaa tarkoittavasta sanasta palavra. Sitä on käytetty Länsi-Afrikan rannikolla kaupanteon ja tinkimisen yhteydessä ja se on jäänyt myös länsiafrikkalaisiin kieliin merkityksessä olla tekemisissä eurooppalaisten kanssa. Lähde:Encyclopedia Britannica

Lähteet:
google > palaveri > palaveri wikisanakirja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.10.2008 - 20:54

Palaveri on kokouksen tyyppinen tilanne,jossa asiat käydään keskustelutasolla eli puheenjohtajaa ei ole ekä noudateta kokoustekniikkaa.Tietysti korrektia käyttäytymistä.Pöytäkirjaa ei yleenssä tehdä vaan muistio.Jokainen voi kirjata mielestään tärkeitä asioita.Palaverit liittyvät suurimmillaan kansaivälisiin projekteihin ja yritystasolla voi olla esim. ns. viikkopalaveri jossa käydään lapi edellisen viikon asiat ja suunnitellaan tulevaa viikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2008 - 20:54

Palaveri keskustelu, neuvottelu. Sanaa ei yleensä käytetä virallisimmassa kielenkäytössä, mutta muutoin se on tavallinen. Usein muodossa "palaver.
to discuss (= keskustella, pohtia,käsitellä, puida) with much talk
talk, unnecessary talk, fuss
a meeting at which there is much talk
Eli mielestäni tapaaminen missä ks. yllä puidaan/pohditaan ja keskustellaan eri asioista, jne.

Lisätty: 15.10.2008 - 20:56

Ja ku mie tää lähetin, nii kas keppaloo, myös kaikki kolme yht aikaa langoil oltiinkii, hih.. työ kaks ehitte enstee..

Lähteet:
www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2008 - 21:28

epämuodollinen kokous, valmistellan asioita, selvitellään eri osapuolien mielipiteitä, harvemmin tehdään mitään päätöksiä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2008 - 22:20

turhat turpakäräjät

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2008 - 23:22

Meidän työpaikalla tiimin vetäjä kutsui meidä viikottain palaveriin, minun mielestä siellä vaan
esiteltiin kaikenlaista tolppaa ja numerosarjoja miten oltiin viikon sisällä tuottaneet voittoa firmalle
niitä heijastettiin seinälle, minä kyllä en sitä suvainnut sanoa palaveriksi enkä keskustelu-
tilaisuudeksikaan ne ny olivat sellaisia ilmoitusluontoisia kokoontumisia.

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2008 - 18:41

Usein turhanaikainen tapa vittää aikaa. voi olla viihdyttävää/turhauttavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2008 - 10:26

Epävirallisenpi kokous.