Oletteko käyttäneet tätä sivustoa hyväksenne?

www.vaestorekisterikeskus.fi...aspx?id=75

Lisätty: 18.06.2011 - 00:01

Sen sukunimi haku ei tuntenut "jumppis" nimeä?

Avainsanat: väestörekisterikeskuksen palvelut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.06.2011 - 21:52

Varmennettu kansalaisuus - kansalaisvarmenteella

Valtiontalouden tarkastusvirasto antoi tukkapöllyä rahojen tuhlailusta muun muassa Väestörekisterikeskukselle kansalaisvarmennepalveluun hukatuista varoista. Väestörekisterikeskus hassasi kymmeniä miljoonia euroja varmennejärjestelmään, joka samaan aikaan oli päällekkäisjärjestelmä pankkien tunnistejärjestelmien kanssa. Pankkitunnuksilla tunnistautuminen on yleistä ja käytössä monissa eri palveluissa, mutta Kansalaisvarmenne on jäänyt hunningolle muun muassa erikseen hankittavien lukulaitteiden johdosta. Ohjelmisto varmenteen lukemiseksi sentään julkaistiin.

Väestörekisterikeskukselta on huvennut kymmeniä miljoonia euroja sähköisen henkilötunnisteen kehittämiseen, mutta sähköisen henkilökortin käyttö on ollut vähäistä. Kansalaisvarmenteesta tehtiin päätös 1998.

Väestörekisterikeskuksen silloisen ylijohtajan Viljasen mukaan valtio ei osallistunut kansalaisvarmenteen toteuttamisen täysillä: "Varmenne on uusi infrastruktuuri. Sen käyttö olisi edellyttänyt, että elinkeinoelämä olisi tehnyt tietokoneita, joissa on integroituna kortinlukija ja varmenteita tukeva ohjelma."

Viljasen mukaan valtioneuvosto edellytti päätöksessään sähköisestä henkilötunnisteesta, että julkisen hallinnon viranomaiset tuottavat varmennepohjaisia palveluita. Näin ei tapahtunut. "Kun ei ole palveluita, ei mene kortteja."

Kysyjän kommentti

Hyvä, että veronmaksajien rahojen käyttö tuli myös selostettua!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.06.2011 - 22:07

Ihan uteliaisuuttani olen noilla sivuilla käynyt katsomassa, mitä sisällään pitävät...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2011 - 23:02

En ole.Mielenkiintoine sivusto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2011 - 23:07

Nyt kävin ja pääsin tuohon laittamaasi linkkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2011 - 23:10

Enpä ole tänään koittanut ootan jonkun päivän koitan sitten uudestaan..
Liekö mitään hyötyä mutta uteliaisuus voittaa näin se on...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2011 - 04:55

Olen joskus käynyt tututstumassa kuinka paljon on saman nimisiä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2011 - 11:10

Olen käynyt uteliaisuudestani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2011 - 12:39

Kävin uteliaisuuttani kurkistamassa. Kohtalaisen vähän on samansukuisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2011 - 13:36

En ole käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2011 - 14:35

Kyllähän siellä piti uteliaisuuttani käydä. Siviilisäätyni oli sen mukaan leski, vaikka ex-aviopuoliso on kyllä ihan varmasti hyvissä sielun ja ruumiin voimissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 10:32

On käyty ja hyväksi todettu.