miten iso kone saa olla m-korttin haltijalla mopo autoa ajajessa tai hallussa

Avainsanat: kysymys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2011 - 22:14

Mopo tai mopedi on kevyt moottoriajoneuvo, jonka iskutilavuutta ja rakenteellista nopeutta on rajoitettu laissa. Mopon iskutilavuus on enintään 50 cm³ ja rakenteellinen nopeus ei saa ylittää 45 Mopoauto on kevyt nelipyörä, jonka suurin sallittu omapaino on 350 kg ja sallittu maksimihuippunopeus on 45 km/t. Ottomoottorin suurin sallittu sylinteritilavuus on 50 cm3, muiden moottoreiden suurin sallittu nettoteho on 4 kW.

Mopoautoa ei liikennesäännöissä rinnasteta mopoon, koska se rinnastetaan yleiseen moottoriajoneuvon kuljettamista vaadittaviin säännöksiin. Mopoautolla ei esimerkiksi saa ajaa pientareella tai pyörätiellä vaikka mopolla ajo olisi sallittu. Toisaalta mopoautolla ei myöskään saa ajaa moottoriliikennetiellä ja moottoritiellä.

Syyskuussa 2006 mopoautoihin tuli pakolliseksi hitaan liikenteen kolmio, joka on myös traktoreissa
km/h. Kaksipyöräinen mopo kuuluu ajoneuvoluokkaan L1e ja kolmipyöräinen ajoneuvoluokkaan L2e.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2011 - 21:23

Eikö mopoautot ole standardeja ? Vai tarkoitatko jotain virittelyä moottoriin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2011 - 22:56

Mitä mopokortilla saa ajaa?

Mopokortilla saat ajaa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja (enimmäisnopeus 45 km/h ja moottorin tilavuus 50 cm3) sekä kevyttä nelipyörää. Pienitehoista polkimellista mopoa (enimmäisnopeus 25 km/h) saa ajaa ilman mopokorttia. Kuljettajan pitää silti olla vähintään 15-vuotias.

www2.ake.fi/mopo/hankinta.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2011 - 07:15

Mopokortilla saa ajaa:
Mopot (suurin moottorin tilavuus 50cm³ ja rakenteellinen nopeus enintään 45 km/h)
Diesel-moottoreilla toimivat ns. mopoautot joissa moottorin tehojen tulee olla alle 4 kW
Kevyet nelipyörät (kuormittamaton massa alle 350 kg, rakenteellinen nopeus enintään 45 km/h ja suurin moottorin tilavuus 50 cm³)
Ennen vuotta 1985 syntyneillä on ajo-oikeus mopoon ilman korttiakin. Kevyen nelipyörän ajamiseen tarvitaan aina vähintään M-luokan ajokortti.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Ajokortti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2011 - 11:14

Mopoautoa saa ajaa mopokortilla, mutta toisin kuin mopot, mopoauto täytyy katsastaa säännöllisesti. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin teettämässä tutkimuksessa mopoautoista havaittiin, että osa mopoautoilijoista ei tiedä kulkupelinsä katsastusvelvoitteesta.

Lähteistä löytyy virallinen tieto!

Lähteet:
www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista...sastaa.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2011 - 09:31

Mopolla menoksi. Olkoon sitten vaikka mopoauto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.06.2011 - 22:28

Maassa maan tavalla, aloittelijan varsinkin on otettava iisisti.