miksi eri ammateilla on ammattieettisiä ohjeita ?

Avainsanat: miksi ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.10.2008 - 10:00

Yksinkertainen vastaus lienee, että eri ammairyhmien toiminnoissa eri asiat ovat eettisiä ongelmia, ja kun jonkinlainen kaiken kattava ohjeisto olisi paitsi mahdoton lukea myös melko mahdoton ymmärätää, niin siksi tällaiset ammattiryhmä kohtaiset ohjeet ovat välttämättömiä.

Etiikka on filosofian osa-alue, jossa tarkastellaan oikeaan ja väärään liittyviä ongelmia.

Etiikka ei ole sama asia kuin moraali. Moraalilla tarkoitetaan ihmisten ajattelu- ja toimintatapoja. Ihmisten käsitykset siitä, miten viimekädessä tulisi toimia, edustavat heidän moraaliaan. Etiikka on moraalin filosofiaa. Se pyrkii kertomaan, minkälainen on oikea moraali eli minkälaiset tavat ovat hyviä ja oikeita.
Alla muutama lainaus ja linkki joilla jatkaa tätä vastausta:

Eettiseen keskusteluun joudutaan useimmiten siksi, että ihmiset ovat eri mieltä tietyn teon tai käytännön hyväksyttävyydestä. Esimerkiksi eutanasian eli armokuoleman oikeutuksesta kiistellään jatkuvasti.

Lisätty: 15.10.2008 - 10:01

Kun pohditaan kysymystä, minkälainen toiminta on ammattia harjoitettaessa eettisesti hyväksyttävää ja suositeltavaa, keskustellaan ammattietiikan keskeisestä ongelmasta. Ammattieettiset kysymykset eivät eroa muista eettisistä kysymyksistä muussa kuin siinä, että ne koskevat ammatillisten tekojen eettisyyttä

Lähteet:
oula.yritysnet.com/virtuaali...ikka-7.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.10.2008 - 17:01

Alla olevasta linkistä löytyy vastauksia kysymykseesi, vastaus on hyvin laaja, eri ammattiryhmillä on omat eettiset ohjeensa ja toimintatapansa.

Lähteet:
www.talentia.fi/index.php?&id=476

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2008 - 22:31

etiikkaa on yhtä montaa sorttia kuin beesvärejäkin, joka ammatille omansa ja sitten vielä joutoväen jorinat päälle