Mistä sanonta "Jos ei heilaa helluntaina, niin ei koko kesänä" on peräisin?

Ja miten on omalla kohdallasi, onko jo helluntaiksi heila katsottuna?

Avainsanat: helluntaiheila

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2011 - 10:52

Helluntain aikaan Suomen luonto on kauneimmillaan.[12] Entisajan nuoriso lauloi, leikki ja tanssi helluntain aikaan[13]. Suomalaisessa kansanperinteessä on uskomus, että jos heilaa ei ole löytynyt vielä helluntaihin mennessä eikä helluntaina, niin sitä ei ole koko kesänä. Tästä on peräisin lause: ”Jos ei heilaa helluntaina, ei heilaa koko suvena.”

fi.wikipedia.org/wiki/Helluntai

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2011 - 09:40

Suomalaisessa kansanperinteessä on uskomus, että jos heilaa ei ole löytynyt vielä helluntaihin mennessä eikä helluntaina, niin sitä ei ole koko kesänä.

Lähteet:
wikin tietoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 11:37

Suomen rikkaasta kansanperinteestä ovat monet hyvät ja hauskat, sekä totuuden kertovat
sananparret kotoisin. On hienoa, että kielemme on niin rikasta, mutta nyt tahtoo vanhan korvaan särähtää
kun sovitetaan sinne sekaan aivan uusia sanontoja ja sanoja tarkoittamaan jotakin, mistä ei vanhemmalla
väellä ole aavistustakaan. Ja nythän niitä vaalituoksinnassa pelmahti useitakin esiin, tietäs vain mitä
aina takoitetaan.
Tuutikki kysyit, joko helluntai heila on katsottuna, Kyllä minä olen yksi niistä heilattomista leskisinkuista (hyi miten ruma sana), joka yhä odottaa heilaa ja se saisi tulla vaikka perunankaivuuaikana, kyllä sille
töitä löytyisi vielä.Olisi sellainen pieni vikkeläkinttuinen, vääräsäärinen ja humoristinen kaveri.
Ja jo oppinut ottamaan vastaan käskyjä ylemmältäkin taholta, kyllä me juttuun tultaisi.
Voisi olla ikimuistoinen kesäheila ja jos saisi sen vielä talvimirriksi kesyttymään, niin aina parempi.
Joten kaikki vapaat onkimiehet suunta kohti entistä Suomen kauneinta paikkakuntaa kohden.
PS: Kaikki huomioidaan ja kaikille vastataan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 12:22

no tuohon yx positiivininen puoli ois .. et eipä sit ois aidtsii adventtina .. jos vaiks tuo suhde jäis aan yhden yön hurmoksex ... jaa tuo sulho / aviomies on jo likimäin 30v olluna kessät talvet .niin heluntaiheilanan , kuin joulunkin tonttun .. .eikä ol vaihtoon menos , kun joskus nuorena tyttönä .. tuon mussukan valitsin niin erittäin tyytyväinen valintaani olin ja olen edelleenkin ...hän vielä tuos yx kaunis iltapäivä tokas .. kun ihmettelimme , et kauheestippa tuttujammekin eroilee .. sanoi hän , et me emme eroa ... ihanasti sanottu..... emme niin.. vastasin.. ja suukko sen sinetöi :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 14:01

Jostain kansan perimästä sanonnat aina tulevat.Minusta aika kaunis sanonta .
Kyllä oma heila on ja kulta yli 40 vuotta.Se riittäköön ettei tule tokkuraiseksi tuo aivotoiminta.
Rakastuessaan ihminen tyhmimmillään.Niinhän viisaat väittävät että aivoissa tapahtuu kummia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 15:04

Kuulin radiosta selityksen tälle asialle. Palkollisilla ym. väellä oli näihin aikoihin (kylvöt tehtynä) juuri sopivasti aikaa etsiä kumppania ennen kuin alkoi heinän teko, marjastus yms. toimet.
Helluntaiheila on tuossa vierellä, tuttu ja turvallinen elämäntoveri. Todettiin, että entisillä mennään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 19:03

Perustunee jonkun pettyneen omaan kokemukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 20:12

Toi on jo vanhanaikainen ajattelutapa. Nykyisin sanotaan, että jollei heilaa helluntaina ei aidsia adventtina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2011 - 00:21

Heila katsottin,jo 50 vuotta sitten..ja on pysynyt samana..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2011 - 19:08

Totta tuo väittämä ei ainakaan ole. Ties mistä tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2011 - 15:24

Taitaa olla kyse jostain entisajan uskomuksesta.
Sama heila eli puoliso on ollut pitkään joten se asia on reilassa.
Sanonta on ehkä peräisin agraariyhteiskunnan ajalta eli kesä oli palkollisilla kiireistä ja raskasta aikaa, silloin ei heilaa ehtinyt etsiskellä eli helluntain aikaan oli varmaan vapaata ja silloin se ns. viimeinen mahdollisuus.