Pidättekö talkoita tai oletteko mukana toisten talkoissa? Vai jokohan se EU senkin kieltää?

Meillä on mökillä aina perinteisesti omalla porukalla talkoon 2 viikkoa ennen juhannusta,
että saadaan kaikki paikat kuntoon juhannusjuhlille.
Lapsuudestani muistan isovanhempieni maatilalla oli heinätalkoot, jossa oli koko suku , naapurit sekä kylänmiehet.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.06.2011 - 19:21

Talkoita pidetään ja mukana ollaan. Tärkein osa talkoita on ihmisten välinen kanssakäyminen. Talkootyökin sujuu siinä mukavasti.

Kysyjän kommentti

Aivan totta! Talkoiden tarkoitushan on saada jokin työ/urakka tehtyä ja samalla mukavaa yhdessäoloa. Tämä on juuri sitä, mistä pyytteettömästi tulee hyvä mieli kaikille osallistujille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.06.2011 - 05:55

Minunkin lapsuusaikaan oli talkoita, mutta ei niin enää. Ei ainakaan lähiympäristössä. Tuon elämäntoverin kanssa tehdään "talkootyötä" toisinaan...kun tahtoo omat voimat välleen loppua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 06:38

Minäkin muistan lapsuusajoilta talkoita, oli heinätalkoita, rakennustalkoita ym. Nykyisellään tähän ilmiöön olen törmännyt harvakseltaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 06:43

Muistan lapsuusajalta talkootyöt jonne me lapsetkin pääsimme..
Mutta nykyään on talkoot kun mennään lapsia auttamaan remontissa muutossa ym...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 07:19

Lapsena olin kaikki kesät maalla, äitini siskon maatilalla. Siellä oli paljon eläimiä ja ne kesät olivat parhaimpia. Heinätalkoisiin osallistuivat kaikki kynnelle kykenevät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 09:26

Keväällä ja syksyllä on maalla talkoot eli muutaman naapurin kanssa siistitään pihat ja ympäristöt. laitetaan hyvää ruokaa ja myös nautitaan yhdessäolosta, on jo monien vuosien pitkä perinne.
En ole huomannut että EU mitään kieltää, päinvastoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 10.06.2011 - 10:10

Kun vielä asuimme etelä-Sipoossa rivitalossa, oli taloyhtiöllämme talkoot kaksi kertaa vuodessa. Enimmäkseen se oli pihan haravointia ja pensaiden leikkuuta, mutta ihan kiva tapahtuma kuitenkin. Nykyään kun asuu omakotitalossa niin saa talkoilla ihan itsekseen. Toki käyn appiukkoa auttelemassa tarpeen tullen kun hänellä ei tuo vasara oikein pysy kädessä ja minulta taas tuollaiset hommat luonnistuu näppärästi. Vastaavasti hän käy auttelmassa meitä kykyjensä mukaan ja anoppia parempaa lastenvahtia ei olekkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 11:17

Talkoot porukalla on aika kivoja tapahtumia. Ennen oli kun maataloutta oli paljon.Toinen naapuri pyysi toista ja vuoroin laitettiin heinää seipäille, harvennettiin käsin sokerijuurikkaita,

Lisätty: 10.06.2011 - 23:05

Tuli lapsuus aika mieleen kun talkooporukka oli heinää sipäille laittamassa minä pienenä tyttönä vesipiimää maitokannulla kannoin niille janojuomaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 18:31

Pihatalkoita kaupunkiasunnoissa, siinä ne ovat olleet.
Paitsi jos olen kaatunut tällä boksissani, niin hälytän vapaaehtoisen
sukulaisjoukon nostamaan jaloilleen.
Joku kumma tuo jotain kamaa tielleni, johon lennän ja en pääse ylös.
Ei EU ole vielä siitä noottia lähettänyt ja ollan hissunkissun, että saan
olla vapaasti kaatuilemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 18:46

Kyllä talkoohenki on vielä voimissaan. Kadunkulmassa oli alkukesästä ilmoitus siivoustalkoista. Olin silloin reissussa, joten ne jäi näkemättä. Kesällä olemme kavereiden mökkitalkoissa. Myös meillä on ollut mökkitalkoot. Perinne elää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 20:37

Omakotitalomme perustuksia tehtiin talkoilla ja meillä oli myös asianmukaianen talkoovakuutus. Porukka palkittiin grilli-illalla syöminkeineen juominkeineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2011 - 07:47

Ei meillä ole talkoita emmekä me mene kenenkään talkoisiin, nuorempana käytiin kylläkin erilaisissa talkoissa mutta vanhemmiten ei voimia riitä joka paikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2011 - 17:56

jos EU yrittää puuttua mun kattotalkoisiin - jumaklavita ei hyvää seuraa.
ne tässä syssyllä viimestään pitäis pitää. jokaselle turvavarusteet ja tekee selväksi etten ole ottanut talkoovakuutusta. normi vakuutus ei yleensä päde näissä tapauksissa...........