Miten lasketaan lomakorvaus työsuhteen päättyessä? Pitämättömiä lomapäiviä 28 ja työsuhde kestänyt yli vuoden.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.06.2011 - 23:14

Itse pyytäisin palkanlaskijalta perusteellista selvitystä ja hänenhän se pitäisi tietää ja osata selvittää.
Lomarahan saannin edellytys on, että palaa loman jälkeen työhön, joten 3 päivän lomasta ei makseta lomarahaa, koska työsuhteesi päättyy.
Loput 3 pv maksetaan lopputilin yhteydessä lomakorvauksena.
Uusi loma 27,5 pv =28 pv, koska puolikkaita päiviä ei huomioida.
Työsuhteesi on kestänyt yli vuoden (2,5 pv/kk)jolloin lomapalkka lasketaan 12,5% mukaan lomavuoden ansiosta.
Lomavuoden ansio on kertynyt 1.4.2006 alkaen.
Summa näkyy varmaan tilinauhassasi info tietona lomavuoden ansio.
Lomapalkka saadaan lomavuoden ansio x 12,5 % = ? euroa. Lomapalkka ? euroa : 28 pv = lomapäivän a-hinta.
Eli, lopputilissäsi pitäisi olla maksettu lomakorvauksena tuo vanha loma 3 pv, sekä uusi loma 28 pv.
Vanhan loman lomapäivän a-hinta on sama mikä se on ollut kesälläkin.
Uusi lomapäivän a-hinta on eri suuruinen, koska se on laskettu eri ansioista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.06.2011 - 06:53

www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?...&sl3=1

Vuosiloma pähkinänkuoressa

vuosilomaa karttuu 2,5 arkipäivää kuukaudessa, alle vuoden työsuhteissa kaksi päivää
lomanmääräytymisvuosi on 1.4.-31.3., jolloin tulevaa lomaa kartutetaan
lomakausi on 2.5.-30.9., jolloin osa lomasta on annettava
18 päivää ylittävän loman osan voi pitää myöhemmin säästövapaana
työntekijän aloitteesta 24 päivää ylittävän loman osan voi pitää lyhennettynä työaikana
lomarahasta on sovittu työ- ja virkaehtosopimuksessa, ja se on yleensä 50 % palkasta

www.työsopimuslaki.fi/tietoa.../Vuosiloma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 07:11

Edellä olevat ehtivätkin jo antaa vastauksen. Mukavia lomapäiviä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 09:35

Palkanlaskija osaa sen kyllä laskea. Eli lomakorvaus tulee kaikilta täysiltä lomaoikeuspäiviltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 10:12

Työaikalaki määrittelee lomakorvauksen minimitason.

Alalla voimassa oleva työehtosopimus pitää yleensä sisällään paremmat ehdot lomakorvauksesta kuin työaikalaki..

Tuohon asiaan ei noilla tiedoilla voi antaa yksiselitteistä vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 15:23

Valita työtuomioistuimeen kyllä siellä kovapalkkaiset tuomarit pitää huolen lomarahoistasi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 09:20

Yllä jo asiantuntevia neuvoja. Ja viime kädessä palkanlaskija kyllä tietää nuo asiat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2011 - 17:57

sulle maksetaan ulos pitämättömät lomat - ihan ku oisit vaan menossa lomalle.
ne paluurahat taitaa jäädä saamatta? mutta varmista palkkiksesta ja tarpeen tullen vielä sieltä ammattiliitosta johon yrityksesi lukeutuu ( pam, mara, metalli jne )