IPV6 "Internet vaihtaa raidetta" huomenna on ipv6-päivä, oletko jo testannut toimivuuden omasta paikastasi ?

"Netistä loppuvat osoitteet. Huomenna kokeiltavasta ipv6-järjestelmästä pitäisi riittää osoite hiekanmuruillekin. IPV6 Saa tulikasteensa huomenna keskiviikkona.
(Alkaa suomenaikaa 8. kesäkuuta 2011 3:00:00. ja päättyy 9. kesäkuuta 2011 3:00:00.)

Internet Society -järjestön organisoimana ipv6-päivänä kokeillaan ensi kertaa maailmanlaajuisesti, miten uusi protokolla toimii ja mihin ongelmiin on varauduttava. Mukaan ovat lähteneet esimerkiksi Google, Facebook ja Yahoo.
Kuluttajalle muutoksen ei pitäisi näkyä missään vaiheessa, vaan protokollan vaihtaminen on palveluntarjoajien vastuulla.
On silti mahdollista, että reissu tietokonekauppaan on edessä, jos vanha modeemi ei tue uutta protokollaa.
Käytännössä (nykyisen) ipv4:n pitää toimia vielä 10 vuotta.

Internetin kivijalka on ip-yhteysprotokolla eli internet protocol.
Esimerkiksi Facebookin ipv4-osoite on 69.171.224.42. Ipv6 muodossa se on 2620:0:1cfe:face:b00c::3. Kirjaimet tulevat heksadesimaalijärjestelmästä, jossa luvut 10-15 ilmaistaan kirjaimin a-f.
Kyse on vähän samasta kun jos haluat soittaa ystävällesi. Todennäköisesti sinulla on kännykkäsi muistiossa ystäväsi nimi, ja puhelu yhdistyy nappia painamalla. Itse yhteys syntyy puhelinnumeron perusteella."

Kaikki yllä oleva on lyhennettynä lainattu 7.6.2011 Helsingin Sanomien Tiede-sivulla olevasta Niko Kettusen artikkelista. (paitsi suluissa olevat omat lisäykset).

Lisätietoa: www.worldipv6day.org/

Kokeilkaa silti palisanterin tarjoamaa testisivua omgipv6day.com/ sekä test-ipv6.com/

Lisätty: 07.06.2011 - 23:05

Minulle testit antoi alla olevan näköiset tulokset, mikä kertoo ettei IPv6 toimi vielä/nyt Welhon verkossa (ei vielä käytössä), saa nähdä toimiiko se huomenna varsinaisena testiaikana.

Ensimmäinen testi:
Kyllä. Tämä selain (tässä sijainnissa) näyttää selviävän. Käytät vain edelleenkin IPv4:ää.

Toinen testi:
Testa din IPv6-anslutning
Summering
Tester körda
Teknisk information
Dela resultat / kontakt

Din publika IPv4-adress ser ut att vara 109.xxx.x.xxx (peitetty)

Ingen IPv6-adress upptäckt [mer information]

World IPv6 day är 2011-06-08. Vi är övertygade att allt kommer att fungera väl den dagen med den här webbläsaren från den här platsen. [mer information]

Du använder IPv4 bara och du kommer inte att kunna nå sidor som bara använder IPv6.

Din DNS (förmodligen hos din Internetleverantör) ser inte ut att ha någon IPv6-anslutning eller är inte uppsatt att använda IPv6. Det kan begränsa dina möjligheter att nå sidor med bara IPv6. [mer information]

Dina poäng är
10/10 för din IPv4-anslutning när hemsidor använder både IPv4 och IPv6
0/10 för din IPv6-anslutning när hemsidor använder bara IPv6

klicka för att se testresultat

Avainsanat: ipv6 internet protocol ipv4 ip-osoite ipv6-päivä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.06.2011 - 16:46

Kyllä. Tämä selain (tässä sijainnissa) näyttää selviävän. Käytät vain edelleenkin IPv4:ää.

Kyllä. Käytössäsi näyttää olevan IPv6!
Kyllä. Kaikki näyttää toimivan.

Perusteellisemman testin, sekä usein kysytyt kysymykset, löydät osoitteesta omgipv6day.com/

Kysyjän kommentti

Missäköhän verkossa tuo toimi jo ?
"Kyllä. Käytössäsi näyttää olevan IPv6!"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.06.2011 - 15:02

jo vain toimii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 18:20

Se pyörii sittenkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 20:11

Jeps, toimii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2011 - 00:44

En nyt ihan tämän takia ole tähän aikaan täällä napsuttelemassa, mutta kävin testaamassa linkin eikä ainakaan vielä IPV6 ole Welhossa toiminnassa. Kiitokset kuitenkin huolenpidosta, multa tällaiset uutiset menisivät muuten ohi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2011 - 10:31

samat tekstit ja welholla eli jatkan elämääni näin...