Kumpi on rankempi sade? Sataa kuin aisaa vai sataa kuin Esterin perseestä? Ja mistä nämä sanonnat ovat saaneet alkunsa?

Avainsanat: esterin aisa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.06.2011 - 19:47

hauska selitys löytyi, että palomiehillä olisi ollut joskus käytössä Ester-niminen paloruisku.

kuvittelisin että sataa kuin aisaa olisi rankempi sade.
vanhankansan vihtahousilta peräisin lie sanonnat :-D

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.06.2011 - 19:30

Jos Jälki-Maariana sataa, niin sataa koko syksyn.
Pihlaja ei kahta taakkaa kanna.
Sataa kuin Esterin perseestä.
Samulin päivän jälkeisestä myrskystä on yhdeksän viikkoa talven tuloon.
Pärttylin päivä on vanhastaan ensimmäinen syksypäivä.

veikkaisin Esteriä pahemmaksi...

pappanetti.suntuubi.com/fi/K...C3%A4%201/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 19:58

Minunkin asteikon mukaan *sataa kuin aisaa* on rankempi kuin Esterin perseestä tulee kait suihkun tapainen??Ranskalaisilla sataa kuin aisaa=sataa naruja...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 21:45

"Sataa kuin aisaa" kuulostaa korvissani kovemmalta sadesanonnalta, mutta senkin voittaa sanonta: "sataa kuin saavista kaataen". Sitä mistä nämä sanonnat ovat saaneet alknsa en valitettavasti tedä jotenka jääköön arvailukin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 23:33

Sataa kuin aisaa. Elikkä suoraan maahan ja kovasti.Toinen on saanut nimensä vanhasta paloruiskusta .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 08:34

Sataa kuin aisaa, sade tulee maahan suoraan ja rajuna.
Esterin ***** voi olla montakin tuumaa halkaisijaltaan. Esteri on Suomessa mm. palokuntien pitkään yleisesti käyttämä vesipumppumerkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 07.06.2011 - 12:07

Minusta tuo 'Esterin perse' vaikuttaa kovemmalta sateelta, ainakin ilmaisumuoto on karskimpi ja tehostettu voimasanalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 18:08

Saa sataa vaikka vanhoja akkoja. Kunhan tulee sen verran harvakseen, että väistämään ehtii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2011 - 11:44

Kun eo vain vanhoja akkoja sada, äkeet kaulassa, kaikki muu menettelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2011 - 23:26

Aisaa on kova rankkasade ja Esteri heittelee vettä pitkään.
Ja nämä molemmat voisivat sitten tapahtua klo 23-04 välisenäaikana, jos on tullakseen. Mieluiten kuitenkin sellainen pehmeä sumusade