Tiedättekö mikä on kuksa? Oletteko koskaan käyttänyt sellaista tai omistatteko sellaisen?Minulla niitä on monta.

Avainsanat: kuksa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.05.2011 - 09:33

Meilläkin on yksi naisten ja yksi miesten kuksa. Mikä ero niillä on?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.05.2011 - 09:34

Se on pieni kuppi joka on tehty katajasta. Minulla ei ole sellaista mutta olen niitä nähnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 09:36

kuksa on puusta koverrettu juomakippo.
vettä kuksasta olen juonut, ja omistan kuksan.
olen vienyt tuliaisina ulkomaillekkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 09:42

Jep, tuttu vekotin, omistan kaksi kappaletta; ison ja pienen eli kahville ja konjakille. Tyyli se pitää olla retkeillessäkin!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 10:11

Eikös se ole jokin "kuppi" ja Tuksullakin on kuullema joku söpö piäni karvahattu ja oma pinkki kuksa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 11:22

Kuksa on juoma-astia, joka valmistetaan puusta kovertamalla. Kuksa on helppokäyttöinen, kevyt ja hyvin valmistettuna pitkäikäinen. Kuksia valmistetaan myös pelkiksi koriste-esineiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 11:39

Mä olen joskus kuullut kuksimisesta, liittyyköhän asiaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 11:56

Kuksa on juoma-astia, joka valmistetaan puusta kovertamalla. Kuksa on helppokäyttöinen, kevyt ja hyvin valmistettuna pitkäikäinen. Kuksia valmistetaan myös pelkiksi koriste-esineiksi.

Kuksan tekoon sopivin materiaali on koivunpahka, vaikka muitakin puulajeja voi käyttää. Pahkat ovat harvinaisia, eikä niitä saa irrottaa elävästä puusta ilman lupaa. Tämän vuoksi kuksanvalmistaja joutuu usein tyytymään suoraan puuhun.

kotoa löytyy yksi tällainen...käyttämättä on jäänyt...

fi.wikipedia.org/wiki/Kuksa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 12:43

Moi Tuulikki 48
Kuksa on silloin oma kuksa kun sen on itse tehnyt. Minä nakersin / koversin aina kuksaani leiri nuotiolla oli pare mitä isompi kuksa kun ehtoollista jaettiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 13:04

Ei ole mulla kuksaakaan,kerran kauan sitten tapahtui Lapponiassa,asuimme jossain napapiirin tuntumassa,mutta päivän retkelle pohjoisempaan tarkoituksena ostaa kuksat.Päivä meni kivasti ja takasin Pelkosenniemen huoltsikan valintamyymälässä,kaverini muisti ja kuulutti isolla äänellään:Hei mä muistan mitä me unohdettiin Sodankylässä, kuksia!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 14:01

Luonnon aineesta veistelty kuppi .Siitä kiva retkellä juoda vaikka voikukka simaa.Mieheni sanoi kerran mulle että kuksastaanko. Liittyyköhän tuo mitenkään tuohon edelliseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 16:46

Selostukset tulivatkin jo edellä ja tottakai Lapin kulkijoilla on kuksat, niin meilläkin. Taitaa olla 3 kappaletta, eri kokoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 18:12

Kuksa tuo mieleeni Lapin juomakupin. Itse tehdyn puusta koverretun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 18:37

Kylläpäs tämä kysymys kirvoitti hauskoja vastauksia. Minulla ei ole kuksaa, miehelläni on. En siis voi tähän kuksimisen riemuun yhtyä. Täytynee tämä puute korjata seuraavalla Pohjoisen reissulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 23:00

Itselläni ei ole kuksaa..mutta olen kumminkin juonut kuksasta..puukiposta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 18:49

Tiedänhän minä, kaapista löytyy. Ruskea puinen motti se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 19:51

Lapinmatkailijan unelma muki. Kiva on käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.06.2011 - 21:37

Meiltä löytyy erikokoisia, noita kuvan osoittamia puukuppeja:
fi.wikipedia.org/wiki/Kuksa

Lähteet:
oma tieto ja wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2011 - 09:23

Tiedän toki mikä se on mutta en ole koskaan sellaisesta juonut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 09:28

Se on eräänlainen lappalaisen käyttämä puukuppi eli juoma-astia. Taitaa olla katajasta valmistettu.