miksi pyramidi on kolmio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.10.2008 - 00:39

Pyramidi on kappale, siis kolmiulotteinen.
Kolmio on tasokuvio, kasiulotteinen.
Siis pyramidi ei ole kolmio.
Pyramidin sivutahot ovat kolmiota, koska janan päätepisteistä janan ulkopuolinen piste =pyramidin huippu voidaan ydistää kahdella janalla, jolloin tasokuvioksi tulee kolmio.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.10.2008 - 18:54

www.google.fi/url?sa=t&s...FM7JgoSkkA

Lisätty: 13.10.2008 - 18:54

Erilaisia pyramideja

Määritelmästä seuraa, että pyramidi on monitahokas, jonka sivutahkot ovat kolmioita. Kaikille sivutahkoille yhteinen kärki on nimeltään pyramidin huippu. Huipun ja pohjan etäisyyttä kutsutaan pyramidin korkeudeksi.

Jos pyramidin huipun ja pohjan keskipisteen yhdysjana on kohtisuorassa pohjaa vasten, pyramidin sanotaan olevan suora. Suora pyramidi, jonka pohja on säännöllinen monikulmio, on säännöllinen. Säännöllinen pyramidi, jonka pohja ja sivutahkot ovat tasasivuisia kolmioita, on nimeltään (säännöllinen) tetraedri.

Pyramideja luokitellaan usein myös sivutahkojen lukumäärän perusteella. Esimerkiksi kolmisivuisella pyramidilla on kolme sivutahkoa, nelisivuisella neljä ja niin edelleen. Egyptin hautapyramidit olivat siis nelisivuisia ja tetraedri on kolmisivuinen.

Lisätty: 13.10.2008 - 18:56

[ kääks mulla nyt vähän pöhkö vastaus kun ei nuo tiedot kerro sitä, että miksi se pyramidi on kolmio, sori. ]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2008 - 19:10

Niilin rannoilla Egyptissä ja Sudanissa on raunioita noin seitsemästäkymmenestä pyramidista, jotka rakennettiin vuosina 2700-100eKr. Niistä suurin ja mahtavin on Gizan pyramidi, jonka rakennutti faarao Kheops. Se miksi pyramidien muoto on se mikä se on, ei tarkkaan tiedetä, mutta arvellaan sen olevan jonkinlainen portaikko, jota pitkin kuningas on noussut aurinkoon. Aluksi pyramidin pohjamaa tasoiteltiin kuokilla. Sitten valtava paasikehä asetettiin paikalleen täsmälleen neliön muotoon. Rakennus suunnattiin pääilmansuuntien mukaan.

Lisätty: 13.10.2008 - 21:03

p.s elikkä terhi on oikees et ei oo tarkkaa tietoa et miks ne on kolmioit..

Lisätty: 14.10.2008 - 15:59

No, anonyymi varmastikin tarkotti, et miks pyramidi on sen muotonen kun on, eikös?

Lähteet:
www.saunalahti.fi/~hlalyseo/...Egypti.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2008 - 11:45

Niinkuin jo tulikin selväksi, pyramidi ei ole kolmio, sen sivut vaan ovat kolmion muotoisia (ja poikkeustapauksessa myös pohja)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2008 - 17:50

Se miksi pyramidien muoto on se mikä se on, ei tarkkaan tiedetä, mutta arvellaan sen olevan jonkinlainen portaikko, jota pitkin kuningas on noussut aurinkoon.

Lisätty: 14.10.2008 - 17:51

Sori, tuli kertausta joinin13 vastaukseen ;)

Lähteet:
koulunpenkiltä muistui...