Mikä kummajainen riivaa nykynuorisoa?

Nyt loppui välivuosien vietto! Elinkeinoelämä on kyllästynyt nuorten lorvailuun koulun jälkeen, kun joka neljäs uusi ylioppilas ei edes pyri opiskelemaan kirjoitusten jälkeen. Työuria haluttaisiin pidentää myös niiden alkupäästä. – Eikö nuorille opeteta kotona työntekoa, jos välivuosi tuntuu parhaalta vaihtoehdolta.

Annatko sinä pitää lapsesi välivuoden?

Avainsanat: opiskelu ura työ

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.05.2011 - 11:36

Nyt sivustakatsojana lapsenlapsieni ollessa kyseessä ovat onneksi saaneet työtä heti peruskoulun jälkeen,
en tiedä luetaanko se välivuodeksi, mutta eräs heistä valmistuu ammattikoulusta tänä keväänä ja
jatkaa armeijaan heti. Uskonpa, että meidän, jotka nyt napsussa seikkailemme on pitänyt lähteä töihin
ilman välivuosia.
No jos on rikkaat vanhemmat, niin voihan sitä vemputellakin.
Ottaa kyllä päähän kun niin paljon kuulee nuorten suuta puhettä siitä, että en mä sellaista ja sellaista tee.
Kyllä se tyvestä on puuhun noustava.
toivon vaan onnea ja työn iloa heille jotka tosissaan ottavat asian näppeihinsä, kun monilla koulu nyt
päättyy ja vaikka ei pääsisi jatkamaan hakemaansa kouluun, niin jotain työtä ja uudelleen paprut
jonoon vain. No tämä on nyt vanhan mamman puhetta, mutta toivon, että joku sana olisi tottakin ja
paikallaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2011 - 07:58

Niinhän se maailma menee. Tuohon kun on opittu, niin asenteiden uudelleen muokkaaminen on todella vaikeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 08:15

En antaisi pitää välivuotta, kyllä opiskelu kannattaa nuorena. Itse tosin lähdin nuorena töihin ja olen opiskellut kaksi tutkintoa työn ohessa. Enää ei töihin nuorena pääse, vaan opiskella täytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 08:30

Ei se aina ole nuoren vika, jos joutuu pitämään välivuoden. Olen tässä sivusta seurannut oman nuoren herrani pyrkyä työmarkkinoille. Eipä ole helppoa. Työnantajat käyttävät aika surutta näitä nuoria: luvataan harjoittelujakson jälkeen varmasti työpaikka ja sitten pidetään lämpimänä pyytämällä soittamaan aina kuukauden välein, koska työnantaja ei vielä huhtikuun lopussakaan tiennyt ottaako kesäharjoittelijoita. Lopputulos oli, ettei sitä kesätyöpaikkaa saanut. Kerrottakoon tähän vielä, että nuori herra teki kaksi ilmaista kuukauden harjoittelujaksoa lounassetelipalkalla. Ja voin kertoa, ettei tämä poika laiskottele eikä myöhätele koskaan. Muutamaan muuhunkin paikkaan hän laittoi hakemuksen, mutta tuloksetta. Aikoi kuulemma lähteä suoraan muutaman ison talon henkilöstöosastolle kysymään töitä.

Jos valtiovalta tai tässä tapauksessa EK haluaa pidentää työuria, niin silloin täytyy antaa mahdollisuuksia. Kaikille nuorille ei ole edes selvää mihin he haluavat opiskelemaan. Olisikohan syytä jo peruskoulussa kartoittaa mihin kenelläkin on mahdollisuuksia, taipumuksia ja kiinnostusta ja sitten alkaa tukemaan tätä pyrkimystä. Olisi varmaan enemmän motivoituneita opiskelijoita ja tulisi vähemmän näitä opintosuunnan muutoksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 08:44

Työnteko pienellä palkalla ei kannusta. Monella lukion päättäneellä on ajatus, että pääsee heti "rahahommiin". Paljon on hyvinkoulutettua väkeä töissä pienellä palkalla esim. kauppojen kassoilla ym. Kaipa tuo tekemisen kulttuuri lähtee kotoa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että kyllä pitää hellyys unohtaa, jos meinaa oman nuorison saada jotain tekemään. Itsekin pienellä palkalla töitä teen ja kaikki menee nykyään laskuihin. Kyllä fiksu nuoriso sen on huomannut, että tyhjän saa pyytämättäkin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 09:33

Joskus se välivuosi johtuu ihan vain siitä syystä, ettei nuori ole päässyt kouluihin, johon on hakemut. Eikä töitäkään aina löydy noin vain, kun sekä koulutus että työkokemus puuttuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 10:33

Jokin opiskelu kannattaa aloittaa tai sitten mennä töihin vaikka ulkomaille joksikin aikaa. Liian valmiiseen katettuun pöytään odottavat pääsevänsä varmaan, työhaluja ei monella ole ja se vihreistä vihrein oksa pitäisi löytyä heti. Se on väärä asenne.
Valtiovallalla ei ole mitään tekemistä perheiden sisäisten asioiden kanssa, ei sen apremmin kasvatuksen ja asennemuokkauksen. EK ei myöskään ole mikään valtiovalta.
Tehtävien halveksiminen on aika yleistä nuorten keskuudessa.
En ymmärrä sitä että jonkun ulkopuolisen tulisi kertoa mihin itse kukin voi mennä noin vaan opiskelemaan, kyllä se tahto ja oivallus itsestä on lähdettävä.
Akateemista koulutusta on mielestäni jo pitkään korostettu aivan liikaa , muitakin hyviä mahdollisuuksia on.

Lisätty: 27.05.2011 - 14:32

Tyttäreni haki aikoinaan tiedekuntaan johon valittiin 18-vuotiaana. Oli myöskin toinen vaihtoehto mutta otti tuon suoraan ammattiin valmistavan. Valmistui, nyt tekee väitöskirjaa siltä toiselta alalta ,jonka tutkinnon suoritti osin yhtäaikaa sen toisen tutkinnon kanssa. Ei hänellä varmaan käynyt edes mielessä mikään välivuosi. Tietysti joku lähtee oppimaan kieltä vuodeksi vieraaseen maahan, heitä tunnen aika monta. Sitten opiskelemaan ja usein toiseen Euroopan maahan.
Välivuodella tarkoitetaan ns. vapaavuotta ylioppilaskirjoitusten jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 10:46

Mä haluisin pitää välivuoden ja kiertää maata mutt porukat ei anna lupaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 10:58

Minä en kertakaikkiaan tiennyt, mitä haluan tehdä lukion jälkeen.Vanhempani suuressa viisaudessaan antoivat minun etsiä töitä.Sain vuoden pestin ja olen siitä erittäin tyytyväinen.Se selvitti ajatukset, sain hankittua rahaa tulevaa opiskelua varten ja KYPSYIN sen vuoden aikana henkisesti hyvin paljon.
Pääsin opiskelemaan haluamaani ammattiin ja siinä olen vieläkin.
Joskus välivuoden pitäminen kannattaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 11:01

Joskus välivuosi on paikallaan kovan uurastamisen jälkeen jotta tietää paremmin mihin suuntautua...
Mutta ei tietenkään kotiin makoilamaan vaan työn pariin laittaisin, jotta siinäkin pystyy uraansa valitsemaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 22:44

Nuoret osaa laskea ,mikä kannattaa ja ei.Palkkoja pitäisi muuttaa .Eimieltä nostata jos saa kuukaudessa 400 .Joutuu hakemaan kaikenlaisia avustuksia ja pitäisi olla aamusta iltamyöhään töissä. Palkan pitäisi olla sellainen että elättää omilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.05.2011 - 20:17

Mielestäni on opiskelija sen välivuotensa ansainnut. Mutta sen aikana oli hyvä etsiä työpaikka ja ottaa tuntumaan itsensä elättämiseen.