Miten otetaan tehokkaimmin hengiltä jättiläiskoiranputki?

Avainsanat: jättiläiskoiranputki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 12:19

Meidän tontilla oli niitä, kun alettiin rakentamaan.Ystävällinen kaivinkoneenkuljettaja kaivoi ne juurineen ylös ja hautasi jonnekin maan sisään...Sillä niistä onneksi päästiin.

Minulle on kerrottu,ettei kasvia pitäisi päästää kukkimaan.Varsi poikki ja kukinto samoin, ettei ainakaan leviä enempää.Kovin on myös myrkyllinen tuo kasvi.Itse sain pelkästä lehden hipaisusta kamalia rakkuloita käsiin,vaatteen lävitse!

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 11:10

vaikea hävittää sanovat. mutta täällä tietoa:
www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=FI

Kasvimuseo ja SYKE aikovat kerätä tietoa jättiputken esiintymisestä, kasvustojen koosta ja leviämisestä. Kasviharrastajien lehdessä Lutukassa tehdään aiheesta kysely sekä kootaan tietoja Internetin välityksellä. Kun tarvittavat lakiin perustuvat määräykset, jättiputkien tarkemman esiintymiskuvan selvitys, tiedotus ja ohjeistus saadaan kuntoon, voidaan toivottavasti jo ensi vuonna käynnistää valtakunnallinen kampanja jättiputkien hävittämiseksi Suomesta samaan malliin kuin Ruotsissa ja muissa maissa on tehty.

Jyväskylässä torjuntapartio kiertää hävittämässä:
www.jyvaskyla.fi/ykkonen/2010/0524

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 11:33

Itse koittaisin kaivaa juuret ylös kuivumaan.En tiedä onnistuisinko mutta yrittäisin konstia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 12:11

Itse hävitin sellaisen ensin katkomalla ( hanskat kädessä) varren ja kävin koko kesän varmistamassa ettei tule uusia alkuja, näin se hävisi. Taitaa olla aika hankala hävitettävä. Eikä saisi missään tapauksessa päästää sitä siementämään!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 12:49

Jättiputki kannattaa jättää ammatilaisten hävitettävästi. Suurin osa ihmisistä on sille allergisia ja saavat pahoja iho-oireita.
www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=FI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 14:49

Myrkyllä ne kuolevat.
Pahvia alle ja joka lehdelle Rounduppia aina kun moisia näkyy. Parimetrisien kasvien juurineen repiminen käy työstä ja usein jää pätkiä joista lähtee uusia alkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 17:04

Myrkyllä parhaiten, kuten Papiti neuvoi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 17:38

Kolmen ristin myrkyllä. Pääkallo ja koivet ristissa päällä, siinä kasvin loppu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.05.2011 - 23:06

Et millään, mutta kokeile jotain myrkkyä niille antaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2011 - 21:55

Niitä ainakin poikki,että ei pääse kukkimaan...Voi tietysti yrittää myrkyttää.