Laupias samarialainen?

Heruuko teiltä katusoittajalle mitään?
Ostin tänään Malagan asemalta herkullisen leivän ja jostain syystä kaksi olutta, ehkä siksi, että leipä leikattiin kahteen eri pakettiin, asemalta evääksi syötäväksi junaa odotellessa. Juna tulikin niin pian, että en ehtinyt syömään laiturilla, vaan siirryin junaan ja istuin katusoittajaa vastapäätä jatkamaan ateriaani.
Mies vaikutti erittäin väsyneeltä, vaikka oli vasta menossa "keikalle" ja nukkui tuskaisen oloisena. Pienestä haitarista puuttui näpäin, eikä olemus muutenkaan kielinyt rahassa kylpemisestä.
Kun olin syönyt, niin mies raotteli silmiään ja tarjosin ylimääräistä ateriaani miehelle.
Ei tarvinnut kahta kertaa kysyä ja leipä katosi parempiin suihin vauhdilla jota en ole ennen nähnyt. Mies jäi Benalmadenaan töihinsä ja minulle tuli hyvä mieli kun tulin tarjonneeksi.
Panen vielä kuvan lähtöasemasta vaikka se ei kysymykseen liitykään. www.napsu.fi/matkailu/matkak...10--Malaga

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 18:07

Olen muutaman kerran heltynyt, jopa Helsingissä, mutta silloin on ollut kunnon soittoniekka, ei pillipiipari. Kerjäämiseen en anna ropoakaan, asiat täytyy hoitaa muulla tavoin ja itse asiassa EU on budjetoinut Romaniaan vartavasten romaneille, mutta tyypilliseen eu-tapaan mitään ei olla perään huudeltu eli valvottu ja rahat eivät päätyneet romanien auttamiseen.

Ulkomailla olen muutaman kerran heltynyt antamaan rahaa. Viimeksi ollessani Kanarialla tulin ostoksilta ja näin rannalla nuorehkon miehen istumassa ympärillään itsetehtyjä puupatsaita, koruja jne. Hän ei tyrkyttänyt, ei yrittänyt millään muotoa häiritä menoani, joten kun olin ohittanut hänet ja kävellyt parikymmentä metriä tulin toisiin ajatuksiin - mietin mahdollisuutta, jos minun poikani olisi tuossa kauppaamassa henkensä pitimiksi turistirihkamaa. Käännyin takaisin ja vein miehelle 10 euroa, sanoin, että se on hänelle ja etten tällä kertaa tarvitse mitään koruja. Hän katsoi hieman hämmästyneenä ja kiitti ilahtuneena. Itselleni tuli hyvä mieli, ehkäpä ostin tällä hyvää omaa tuntoa hyväosaisuudestani.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 00:13

Sitähän sinä olit!Ei heru lanttiakaan vieraperäisille soittajille Hgin kadun kuilmissa,mutta matkalla etelä-Ranskassa Bordeauxin kaupungissa näin mukavan näyn,soittaja(EI Romanian/Bulgarian EU-kansalainen)soitteli kartsalla ja yks kaveri vei ruskean voileipäpaketin hänelle.Kiitti kauniisti ja jatkoi soittoa,säästi iltapalaksi varmaan!
Koneessa kotimatkalla vieressä et-Afrikan passilla varustettu nuori vaitonainen nainen paleli pahasti ja puki huivia,toppaliiviä ja muuta vaatetta lähdön jälkeen ja otti torkut,heräili ja kaivoi suklaalevyn esiin.Näin syrjäsilmällä,että oli mun lempparilajia,samassa sain säteilevän hymyn ja hän tarjosi suklaata,kiitin onnellisena ja mursin palan.Hän oli mulle laupias samarialainen ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 05:58

Kyllä teit kauniisti. Näille täällä Suomessa venkoilijoille en anna rahaa enkä mitään muutakaan. Autan aidosti hädässä olevaa ihmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 07:28

Kaunis ele, jatka valitsemallasi tiellä, niin minäkin tekisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 07:36

Suomessa oleville kerjäläisillehän ei kelpaa leipä, haluavat vain rahaa,joten en anna

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 08:13

Teit niin kuin minäkin olisin tehnyt.Minäkin olen ollut, ainankin kerran laupias samarialainen,olin kassajonossa erään opiskelija tytön takana ja hän olisi joutunut vähentämään ostoksistaan jotain pois parin euron takia,kun hänellä ei ollut käteistä enempää ja oli vain pelkkä automaatti kortti millä ei voinut maksaa,annoin puuttuvat eurot ja tyttö oli hyvillään,minunkin päiväni oli pelastettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 08:38

Juuri näin. Pienillä asioilla, voi pelastaa jonkun päivän. Maailma tarvitsee lisää kaltaisasi. Tuo romanikerjäläisjuttu on huono myös siinä mielessä, että saa yleisen mielipiteen heitä vastaan. Onhan kuitenkin tosiasia, että hekään eivät kylve rahassa? Jos heille antaa rahaa, niin se menee heidän "isännälle". On kuitenkin pienempi paha olla kannustamatta tuollaista toimintaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 09:11

en anna kerjäläisille kotimaassa enkä ulkomaillakaan roposen ropoa. katusoittajalle korvauksen jos saan ottaa hänestä valokuvan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 09:23

Nätisti tehty, Papiti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 10:26

En ole katusoittajan kippoon laittanut mitään. Täällä maalla ei niitä näykkään ollenkaan.
Kyllä olen puuttseessa olevaa auttanut jonkun verran, mutta olkoon niin, ettei vasen käteni tiedä, mitä oikea käteni tekee. Meitä Laupiaita pitäsi olla moninverroin enemmän, mutta tahtoo se nenä vain osoittaa toiseen suuntaan, jos apua tarvittaisiinkin.
Se pikku Piru on niin ovela kuiskaaja korvan juuressa, että sitä ei aina huomaakaan, kun se vetäisee omaan pussiinsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 10:52

Kiltisti tehty.Tuskin se mies rahoissa kylpee...Jos nyt kylpee usein muutenkaan.Ja jaksaapa taas sitten kauniisti soitella, kun sai murkinaa vatsaansa .

Minä täällä kaivelen matkalaukkua esiin ja mietin, millaista vaatetta sinne mukaan ottaa.Lauantaina olisi tarkoitus tulla sinne päin...Ei se Cadiz niin kovin kaukana ole : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 10:54

Hieno teko mielestäni!
Mitä Suomessa oleviin ulkomaalaisiin kerjääjiin tulee, ne eivät leipää kaipaa vaan rahaa jonka sitten niiden maahantuoja kerää pois.
On tullut uusi ryhmä eli bulgarialaiset kerjäläiset, niitä näkyi eilen Ateneumin liepeillä eli nuoria, hyväkuntoisen näköisiä miehiä....taitavat olla niitä koruvarkaita joista on ollut puhetta... katsoivat päästä jalkoihin eli muutan reittiä liikkuessani keskustassa, en halua tulla ryöstetyksi.
Mistä tiedän että olivat Bulgariasta... ovat erinäköisiä kun aiemmin täätllä parveilleet, julkisuuten on tullut tietoa että ovat uusi ryhmä tänä kesänä.
Vilnassa olemme antaneet Pyhän Annan kirkon edessä istuneelle mummolle rahaa, viime aikoina ei mummoa ole näkynyt...eli voi aavistella jotain tapahtuneen.
Kotikaupungissani en anna katusoittajille rahaa mikäli ovat noita määrätyn maan ihmisiä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 11:04

Riippuu millä mielellä ja missä olen, mutta harvemmin täällä Suomessa tulee annettua yhtään mitään...syy siihen on että ei ole useinkaan käteistä kun kortilla maksaa ja ulkomailla taas minulla on selvää rahaa mukanani... siellä en kortilla mitään hoitele en edes pikapankin käyttöä enää ikinä. Rodoksella osuin sellaiseen automaattiin pari kertaa joka oli Kreikan kielinen, siinä tällä mummolla oli töitä hakkasin kuin kassakonetta konsanaan... rahaa sain ja korttia ei vienyt onneksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 14:21

Kyllä aika usein annan, jos vain kolikoita taskun pohjalla on. Yleensä annan roposeni sellaiselle, joka tekee muuta kuin pelkästään kerjää. Katusoittajat ilahduttavat ainakin minua, he tekevät sen vähäisen lanttimäärän eteen kuitenkin työtä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 16:59

Hyvä näin. Mukavaa reissua toivottelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 18:15

Kaunis hyvä teko, hänellä oli nälkä. Toisinaan annan minäkin kolikon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.05.2011 - 23:00

Jäit varmasti eväiden saajan mieleen. Hieno teko.