Menossa Kreetalle heinäkuussa ja suunnitteilla vuokrata auto heti Hanian lentokentältä. Minkälainen liikennekulttuuri Kreetalla?

Lisätty: 24.05.2011 - 21:28

Mitä tulee ottaa huomioon vuokrauksessa? Kertokaa kokemuksianne.

Avainsanat: liikennekulttuuri kreetalla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2011 - 22:16

Minä en huomannut suurempia eroja Suomeen.
Jalankulkijoita täytyy kunnioittaa enemmän ja auto kannattaa tarkastaa vastaanotettaessa ja kirjauttaa naarmut. Yleensä niiden suhteen ei ole ollut ongelmia, mutta en unohda ikinä Europcarin keksimää naarmua, josta veloittivat 260€. Naarmu oli puskurin alla ja niin pieni, että piti oikein kysyä, että missä se on, kun en meinannut nähdä. Itse en tunnustanut sitä tehneeni, mutta minkäs teet, kun kone on lähdössä ja virkailija tiukkana?

Lisätty: 25.05.2011 - 14:43

Ihan suomalaisilla säännöillä minä ajelin, mutta kaasujalkani ei ole sieltä keveimmästä päästä, joten paikalliset olivat vähän tukkona minulle. ;-D
Tuolla oli hyvä pointti, että huoltikset eivät tahdo huolia kuin käteistä. Nauroivat Shellin luottokortille mokomat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 07:17

Kreetalla liikenteessä kannattaa olla varovainen. Kreetalainen liikennekulttuuri poikkeaa luovuudessaan huomattavasti kurinalaisesta suomalaisesta liikenteestä ja vaikka paikalliset soveltavatkin liikennesääntöjä, ei ulkomaalaisen kuitenkaan suvaita rikkovan sääntöjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 09:25

Liikenne on aika vauhdikasta ja tiet kapeita ja ahtaita varsingin kaupungeiss. varovaisuutta peliin, niin hyvin menee. huoltamoja ei ole niin tiuhasa kuin Suomessa, joten tarkkana bensmittarin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 10:41

Ei suurempia eroja, Kreikassakin on tullut kiristyneet säädökset voimaan mitä liikenteeseen tulee eli on aika kovat sakot erilaisista rikkeistä. Jo 3 vuotta sitten vai onko siitä jo neljä vuotta kun uudet lait tuli voimaan. Ei olla moneen vuoteen Kreetalla ajeltu mutta samaa Kreikkaahan sekin on. Tuntemattomilla teillä ja seuduilla kannattaa ajella varovasti, se on perussääntö.
Mitä bensamittareihin tulee ne eivät vuokra-autoissa aina näytä oikein, siitäkin on kokemusta.
Kyllä yleisesti ottaen paikalliset tuppaavat ajamaan kuin "hullut"....
Peloponnesoksella ajeltiin juuri sinä keväänä kun uusi laki oli tullut voimaan. Poliiseja oli aika tiuhaan liikkeellä, kerran meidät pysäytettiin ja tarkisti vain onko turvavyöt kiinni, siitä on myös mittava sakko. Jostain rikkeestä oli 500 e sakkoa ja poliisi saa bonusta sakottamisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 10:59

Autoa vuokrattaessa on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että kreetalainen liikennekulttuuri on vauhdikasta ja aggressiivista, eivätkä paikalliset aina noudata liikennesääntöjä. Matkailijan kuitenkin odotetaan niitä noudattavan, eikä esimerkiksi etuajo-oikeuteen kannata aina luottaa sokeasti. Pohjoisrannikolla tiet ovat suhteellisen hyväkuntoisia, mutta oman haasteensa ajamiseen antavat myös vuoriston serpentiinitiet sekä huonokuntoiset ja päällystämättömät tiet, joita on paljon etenkin Kreetan eteläpuolella. Joihinkin eteläosan kohteisiin ei edes pääse kuin kunnon jeepillä tai veneellä mereltä käsin. Auton vuokraaminen Kreetalla on helppoa, autonvuokrausfirmoja löytyy useita Kreetan suurimmista kaupungeista sekä lentokentiltä.

www.pienimatkaopas.com/kreet...minen.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 14:35

Ei muuta kuin varovaisuutta matkaan. Muuten ihan OK!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.05.2011 - 19:26

Matkatoimiston kautta voit tilata jo varmaan Suomesta ennen lähtöä auton. Hyvin samantapainen liikenne on kuin meilläkin, mutta ihan yhtä hyvää ja hieman parempaa varovaisuutta liikenteessä kuin täälläkin. Vuoristotiet saattavat olla yllätyksellisiä ja jos nokakkain paikallisen kanssa siellä joudut, niin saat olla varma ettei paikallinen pakita.