Huomenta napsut. Päivän menu? Muu ohjelma? Oikein aurinkoista päivän alkua kaikille.

Lisätty: 24.05.2011 - 06:35

Tänään tiedossa vieraita..tuttuja..oma kotiväkeni ja olen paistanut hirvenlihasta viimein sen jääpaistin(routapaistiksikin sanotaan) Lisäksi keitän uusia perunoita, kastike Onnelan yrttinen. Pieniä lihapullia, savulohta, silliä ja myös kylmäsavulohta. Vihreä salaatti+tzatsikia, italian salaattia ja punajuuria. Jälkkäriksi teen mustikkarahkaa. Pullat ovat uunissa paistumassa, että voi hörpätä vielä kaffeet viimeiseksi...jos jaksaa.

Lisätty: 24.05.2011 - 07:24

Niin, girasolin sanoin täältä myös: "kirotut tuhkat"..pitävät meitä jännityksessä. Huomenna täytyy alkaa katselemaan matkalaukkuja..sillä silmällä.

Lisätty: 24.05.2011 - 08:19

Jääpaisti:
2kg paistipala (hirvi, nauta..)
Liemi:
2,5 l vettä johon n. ½dl karkeaa suolaa
1rkl sokeria, 1rkl katajanmarjoja
1-2 rkl erilaisia pippureita
3-4 laakerinlehteä
kuivattua rakuunaa, rosmariinia

Laita jäinen paisti uuniin ritilälle, vuoka tai pelti alle..tippuu nestettä
uunin lämpötila ensin 100°C ja paista siinä pari tuntia jonka jälkeen pudota hieman lämpöä ja työnnä lihan paistomittari paksuimpaan kohtaan. Itse paistoin lihan koko ajan melkein siinä sadassa asteessa.
Anna muhia uunissa kunnes mittari näyttää 70°C tai 65°C jos pidät hieman punertavasta lihasta.
Huom! Paistoaika oli minun paistille n.9 tuntia joten elä hermostu kesken kaiken.
Keitä sillä aikaa tuo liemi ja kun paistisi on kypsä laita se liemeen maustumaan yön ylitse.
Kuivaa paistia ja leikkaa siitä äärettömän ohuita siivuja. Pitäisi olla syötävän hyvää.

Avainsanat: ohjelma menu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2011 - 11:14

minulla on nyt pesti tänne mummin kultahippusten luokse , kun heillä koulua viel melkke pariviikkoo ja vanhemmat lens kaukomail .. toivottavasti lentävät joskus takas kii .. hiukka nyt se jännittää , mut laitoin likal txt , et jos jonkkus euroopan laidal pääsivät sit joskus niin ei muuta ku junaan ja saksast laivaan , jos sinnekkään sit mahtuu .. huoh .. niin nyt laitan karvissen herkkuu lasganee , kuhan lapsoset tulevat koulust ja sit pyykikone pyörimään ja tiskit kaappiin .. pölyjäkin ajan kuluks hiukkasen saatan pyyhkäst .. no eipä sitä paljoa osaa tehdä .. " ns. vieraas huushollis " .. ei ainakaan mitään mullistavaa .. saa tytär hepulin .. jos tällä oikein alan säätää .. :)

Lisätty: 24.05.2011 - 11:17

juu ja kopsasin tuon reseptinkin koneel niin voin sitä joku kert testat.. ainakin kuulostaa hyvälle ..ja hauskaa matkaa , sit ja kun se matkan aika on :)

Lisätty: 24.05.2011 - 11:17

juu ja kopsasin tuon reseptinkin koneel niin voin sitä joku kert testat.. ainakin kuulostaa hyvälle ..ja hauskaa matkaa , sit ja kun se matkan aika on :)

Kysyjän kommentti

Kiitos vastaajille. Hyvää ruokaa on täällä kroatiassa ja mikä parasta..ei tarvitse itse kokata.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.05.2011 - 06:52

Pihalle tänään voikukkia poistamaan ja etanoita tappamaan jos sää sallii. Eilen jäi salaattia ja tänään grillataan makkaraa ja rasvakeittimessä paistan lohkoperunoita, ei terveellistä kylläkään ole mutta kesäruokaa meillä kerran viikossa, minulla on kesäkeittiö ja siellä paljon ruokaa teen, on pelit ja vehkeet siellä, ja päivät ollaan ulkona jos sää sallii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 07:00

Kuulostaapa sinun sapuskasi herkulliselta! Olen harvemmin itse hirvenlihaa laittanut, mutta hyvää se kyllä on :)
Aamu alkanut sillä, että tiskikone ja pykkikone pyörivät.Kohta alan aamupalalle...Jälkikasvu työharjotteluun ja sitten itse asioille.Monta asiaa tehtävänä, ennen varsinaista matkalle lähtöä...Jos tässä nyt sitten mihinkään lähdetään.Kirotun tuhkat....Tv tietysti auki ja seurataan tilannetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 07:11

Duunin ruokalistalta bongattua:
Makkara-juustopihvi ja perunasosetta
Kookosbroileria intialaisittain
Soija-kasvisbolognesea
Tomaattista kikhernekeittoa
Raejuustosalaattia
Hedelmäsalaattia

Illalla kissanpentuja katsomaan ja lenkkeilyä koiran kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 07:45

Minulla ei ole päässäni yhtään ajatusta sapuskasta,mutta kerro miten sitä hirven routapaistia tehdään?Lappeenrannassa paistaa aurinko ja tuulee tarpeeksi eilen iltapäivällä satoi.Kyllä teitä matkalle lähtiöitä pidetään nyt jännityksessä tuon tuhkan takia.Saako rahat takaisin jos matka peruuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 08:02

Töihin tulin jo klo 7, ja pakerran klo 16 saakka. Sitten kampaajalle ja ruokakaupan kautta kotiin. Päivän sapuska on varmaan lounaaksi jotain salaattia ja illalla lämmittelen eilistä lasagnea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 08:07

Tänään ja huomenna kurssipäivä. Kehitetään kavereiden kanssa jotain salaattia ja käydään ostamassa extra hyvää leipää pikkuleipomosta. Kivaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 08:39

Mariaanan ruokalista kuulostaa todella herkulliselta.
meillä tänään illalla varmaan munakasta lisukkeineen, pidetään "kuivaa viikkoa", ensi viikolla sitten nautiskellaan kreikkalaisitsa herkuista (mikäli ei tuhkat sitä estä... en usko tai toivo...).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 09:21

No just kyselin kaeriltasni, mikä olisi meidän päivän kulkujärjestys.
Hänellä meni alaproteesi poikki keipää syödessä ja torstaina saa kuntoon, joten jotain mussutusruokaa
syömme.
Päivän menu saisi kyllä olla muutain kuin syömistä, mutta ei tahdio keksiä mitään sellaista
ajankulua, kun on osittain rajoittuneet harrastuspolut. No kävellä voi aina, ainakin vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 11:40

Muu ohjelma: mitä ne nyt oli.. röitä, röitä ja röitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 12:55

Iltapäivää lomalainen, työtä, työtä ja sitten ehken vähän lepoa, tuo paisti taitaa jäädä odottamaan parempia aikoja, nyt ei riitä päivän tunnit...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 14:53

Meillä syödään tänään pastaa jauhelihalla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 19:55

Minä söin tänään suolalohta, perunota,lihapullia,salaattia,mehua ja maitoo.Omatekemää pullaa ja kaffeeta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 19:57

Voihan sinun herkkuja..tulee ihan vesi kielelle..
Tänään työn merkeissä klo 7-13..ja kiireesti kotia ruokaa tekemään..tein broileri-risottoa..
Syömisen jälkeen menin optikolle tarkastuttamaan näön..taas on uusien lasien hankinta..Löytyi sopivat aika kevyet kehykset..Tulee aika kalliiksi vaihtaa usein laseja..nytkin saan pulittaa 830 euroa uusista laseista..Tuli hyötyliikuntaa pyöräillessä 30km..Kaunis aurinkoinen päivä oli..mutta aika kova tuuli.
Nyt on kyllä vähän väsynyt olo..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2011 - 23:12

Iltaa sinulle. Kuulosti herkulliselta tuo paistisi, mutta sähköä kuluttaa aika paljon.
Itse yleensä teen hirvipaistin siten että laitan pannulle merisuolaa jos paistan lihan. Sen jälkeen maustan ja laitan 110 asteiseen uuniin kunnes lämpömittari näyttää 75 astetta.
Tänään siivosin tuttavalleni kasvimaata ja ruuaksi piti olla rantakalaa muikuista keitettynä, mutta tuli äkkilähtö kyläpaikasta kotia, joten tyydyin lihapiirakkaan kera jauhelihapihvin ja juustoviipaleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 23:13

Cappucinolla kuittasin aamiaisen, kiire kun oli.
Auto Malagaan huoltoon ja hyppäsin ensimmäiseen bussiin joka tuli. Ei mennyt juna-asemalle, joten katselin maisemia niin kauan kunnes ajoivat ulos päätepysäkillä. Seuraavalla sitten tarkemmin asemalle, mutta kävelinkin rantaan, kun oli niin upea ilma ja rantaa pitkin seuraavalle asemalle yhden oluen voimalla. Asemalta sitten matkaevääksi pan con jamon serrano ja toinen olut. Tai oikeastaan kaksi, mutta siitä enemmän, kun rustaan siitä pian kysymyksen.
Illemmalla broilerin fileitä ja muusia, runsaalla voilla.