Oletko saanut palovammaa auringosta tänäkeväänä?

Minulta paloi eilen auringossa alue kaulan alapuolelta ja paloikin aika pahsati,kun yölläkin piti nousta palo aluetta rasvaamaan.Olimme mökillä ja istuin pihalla.

Avainsanat: palanut rinnus aurinko syyllinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2011 - 13:32

Minulla on sellainen ihon pigmentti että en koskaan pala auringosta, tulen vaan ruskeaksi suoraan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2011 - 11:05

minulla on tumma pigmentti ihossani, en kovin helposti onneksi pala.
mutta ruukaan kyllä vedellä vähintään suojakerrointa-20 yltympäriinsä kroppaa.
paitsi en kyllä auringossa loikoile, mutta jos ulkona harjoitan hyötyliikuntaa,
kyllähän siinäkin nahka saattaa kärtsätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 12:26

Tuonne pimeään korjaamohalliin paistaa aurinko kovin huonosti. Mutta kunhan pääsen kesälaitumille, niin johan musta yöntimo tulee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 13:22

En ole palanut, sillä en ota aurinkoa. Aurinko tosin tarttuu, kun lenkkeilen päivittäin ja fillarointimatkat töihin ja takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 13:39

Vielä näillä auringonpaisteilla ei ole käry käynyt.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 14:45

Ei ole tullut auringon kanssa vielä niin tuttavaksi, että iholle pyrkii.
Minun on kesälläkin pidettävä joku ohut harsotakki käsien päällä, on niin allerginen
auringolle, jotta nostaa vesirakkulat heti pintaan. Onnkeis ei naamaan sentään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 16:13

Eipä ole vielä itseä tullut poltettua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 18:23

En polttanut vaikka aurinkoa sainkin siivotessa. Mutta kolmantena päivänä jo huomasi että paituli suojaksi. Rupesi tulemaan nokkos rokkoa.Ei pitäisi poltaa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 18:33

En ole varsinaisesti ottanut aurinkoa ja pihalla oleskeluni on jäänyt vähiin. Olen kyllä huomannut pientä värimuutosta ulkoilujen jälkeen. Muutenkin tykkään enemmän oleskella varjon puolella, en ole koskaan ollut ns. auringon palvoja vaikka siitä kovasti pidänkin.

Lisätty: 22.05.2011 - 18:35

Tiedättehän, että D-vitamiinin nauttiminen suojaa ihoa. Olen syksystä saakka ottanut 4000 IU (siis huomattavasti THYn arvojen yli) D-vitamiinia. Huomasin tammikuussa etelän reissulla, että ihoni sieti aurinkoa huomattavasti normaalia paremmin. Rusketuin, en palanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 19:08

Minua myös on suojeltu palamisilta,saan väriä herkästi grillaamatta,vain oleskelemalla auringon valossa.Oikeastaan minust tulee inkkarin värinen,ehkä myös paljosta porkkanan syönnistä.Just näihin aikoihin on vaalealla iholla varustettujen oltava ekstra-varovaisia auringossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 19:26

Tänään olimme kuusi tuntia pinoamassa halkoja pinoiksi ja onneksi laitoin reilusti aurinkorasvaa, muuten olisi iho alkanut jo punoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 05:20

Kyllä aurinko on hellinyt ihoani niin, että rusketusraidat ovat jo muutamaan kertaan tulleet ihan vain ulkoillessa. Pitää olla todellla varovainen, melanooma on salakavala. Vaikkakin D-vitamiini on luonnosta tervetullut piristys.Eräs ihotautilääkäri kertoi, että etelän aurinko 1 viikkoa antaa vain alle 1kuukaudeksi D vitaminin tarpeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 06:13

En varsinaisesti ota enää aurinkoa joten en ole palanut. Väkisten väriä tarttuu, kun ulkona puuhastelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 14:26

Liki liippasi, mutta selvisin pelkällä säikähdyksellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 23.05.2011 - 14:36

Minun iho ei onneksi helposti kärähdä, toista se on emännälläni joka on jo tänäkin keväänä itsenä pariin otteeseen polttanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 15:06

En sillä osaan suojautua riittävän hyvin auringon polttavia säteitä vastaan voiteilla ja vaatteilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 18:59

en

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 20:47

En ole koskaan saanut palovammaa auringosta..Tulee vain rusketus...jo muutenkin tummaan ihoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 05:16

En ole palanut, mutten kovin ole ulkona joutanut vielä olemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2011 - 22:31

Kotimaassa ei ole sellaista vaaraa ollut, on kai jo niin parkkiintunut nahka, ettei se kovin herkästi enää pala.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 16:45

Heippa,
itse poltin nahkani ja sain neuvoksi levittää kananmunanvalkuaista siihen..auttaa.
Pikkasen kiristää aluksi mutta kun levitti kost.voidet päälle ja vuorotteli niillä niin hyvää "munakasta" tuli,heh..
Poista siis keltuainen siitä =) älä tietenkään unohda norm. kosteutusta ja juomista.