Huomenia napsulaiset ja ihanaa lauantaita. Tarvitsen taas viisaiden neuvoa. Vanha omenapuu on mennyt alarungoltaan mustaksi ja

nyt siihen nousee sellaista valkoista mössöä, hometta lienee? Pitääkö puu hävittää? Yritin hakea netistä tietoa, mutta näin äkkiseltään en löytänyt.

Avainsanat: home musta runko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.05.2011 - 10:30

aurinkoista huomenta!
puutarhanetin sivuilla oli omenapuun rungon sammaloitumisesta, jos sammaloituminen haittaa, kehotettiin sateisen sään jälkeen harjaamaan pehmeällä harjalla runko puhtaaksi, vahingoittamatta rungon kuorta.
siellähän on kaikenlaisia ötököitä piilossa sammaleen sisällä, ruokaa linnuille :)
oletko kokeillut harjata sitä valkoista mössöä pois, kasvaako uudelleen?

jos omenapuu tekee terveitä herkullisia omenia, miksi hävittää puu.
ehkäpä kannattaa kysyä joltain puutarhapalstalta netissä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.05.2011 - 07:45

Ihana on lauantai aamu täälläkin aurinko paistaa ja linnut laulaa.En ole puutarhuri,muta sinuna kaataisin puun pois,koska on ilmeisen selvästi tullut tiensä päähän.Vanhat omenapuut on kyllä romnttisen kauniita kukkiessaan,mutta useasti tekevät niitä muumio omenia minkä hävittäminen ei ole ihan helppoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2011 - 15:28

Palisanteri kerkisi kertomaan. Älä hetken mielijohteesta vanhaa puuta hävitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 00:05

Leikkaas lyhyeks ihan vapaasti kyllä tuo viel henkiin elää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 08:22

Pää poikki vaan näin ihanan lauantaiaamun aluksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 21:16

Kyllä minäkin kissäidin neuvoon tukeutuisin, mutta jos sinulla on laaja puuarha, niin voithan katsoa
piruuttasi mitä se poikkilaitosta tykkää, muutta voi mennä aikaa ennekö näet satoasi tuloksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2011 - 22:18

Yritä puhdistaa se runko ja tutki tarkemmin. Jos näyttää ehjältä ja pinta on kova, niin odottele rauhassa. Jos ei tuota satoa tai on muuten huononoloinen vielä syksyllä, katkaise se tai poista kokonaan.