Yrityksen taloudesta... mitä tarkoittaa poisto? Noin niinkuin yksinkertaisesti selitettynä?

Avainsanat: yritys talous

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.10.2008 - 21:02

Käyttöomaisuus ja poistot
Useana vuonna tuloa tuottamaan hankitun omaisuuden: koneet, kalusto, laitteet, autot, rakennukset jne. kirjanpidosta on myös omat määräyksensä. Niiden ostot kirjataan menoksi kirjanpitoon suunnitelman mukaisina poistoina eli vähitellen sen mukaan miten ne tuottavat tuloja seuraavina vuosina.

Lähteet:
Linkki löytyy googlesta, mutta kun yritän liittää sitä, niin sanotaan ettei sitä löydy, hyh, huh

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.10.2008 - 22:39

Esimerkki 1 Pienen kirjanpitovelvollisen poistosuunnitelma

Kirjanpitovelvollisen käyttöomaisuus muodostuu toimistokalusteista ja –laitteista sekä
painokoneesta, joiden tasearvot ovat seuraavat:
Toimistokalusteet ja –laitteet 30 000
Painokone 800 000
Kirjanpitovelvollinen käsittelee toimistokalusteita kirjanpidossaan omana ryhmänään ja
suunnitelmapoistojen perusteet on määritetty ryhmäkohtaisesti. Painokone muodostaa
olennaisen osan kirjanpitovelvollisen käyttöomaisuudesta ja sille on laadittu oma
poistosuunnitelma. Toimistokalusteet ja –laitteet kirjanpitovelvollinen uusii keskimäärin 8
vuoden välein. Painokoneen oletetaan tuottavan tuloa 15 vuoden ajan. Kirjanpitovelvollinen
soveltaa kirjanpidossaan EVL:n mukaista menojäännöspoistomenetelmää.
Menojäännöspoistoprosentit, joita soveltamalla hyödykkeiden hankintamenot tulevat
olennaisin osin poistettua taloudellisten pitoaikojen puitteissa, ovat seuraavat:
Toimistokalusteet ja –laitteet 25 % menojäännöspoistot
Painokone 15 % menojäännöspoistot

Lähteet:
ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjan...oistot.pdf