Mikä vaikuttaja oli Marcus Aurelius?

Lisätty: 15.05.2011 - 15:19

www.napsu.fi/matkailu/matkak...7--Olympia

Avainsanat: rooman keisarit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.05.2011 - 14:45

Ottopoika näkyy olleen.
"Marcus Aurelius Antoninus (26. huhtikuuta 121–17. maaliskuuta 180) oli Rooman keisari sekä kuuluisa stoalainen filosofi. Alun perin hänen nimensä oli Marcus Annius Catilius Severus, ja solmittuaan avioliiton hän otti nimen Marcus Annius Verus. Hän sai tunnetumman nimensä, kun keisari Antoninus Pius julisti orpopojan perijäkseen."

Lisätty: 15.05.2011 - 14:51

Sinänsä hyvä kysymys, sillä palautti mieleen mm. tuon linkin pylvään, jota olen kuvannut, vaan en tainnut edes silloin tietää mitä se esittää.
Roomassa kulttuurin tarjonta kyllästää parin viikon matkalla totaalisesti. En edes tiennyt herran hautapaikkaa, vaikka hotelli oli lähellä ja kävelin tuon linnan ohi joka päivä.

Lisätty: 24.05.2011 - 21:30

Gracias Jumppis, i can boogie! www.youtube.com/watch?v=-j3AXBocJB0

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Marcus_Aurelius

Kysyjän kommentti

yes sir.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.05.2011 - 16:27

Rooman keisari (161-180). Hänestä tuli Rooman keisari muutama päivä 40-vuotispäivien jälkeen ja valtaan päästyään hän päätti olla hallitsematta yksin ja nimitti apukeisarikseen Lucius Veruksen. Kohtalon oikusta tämä filosofi ja rauhan mies Marcus joutui sotimaan yli 10 vuotta germaaniheimoja vastaan ja voitti nämä niin perusteellisesti, että Rooma näytti Marcuksen kuollessa olevan saamassa uuden germaaniprovinssin. Marcus Aurelius edusti stoalaista koulukuntaa, joka arvosti itsehillintää, välttämättömän pahan sietämistä ja maallisten velvollisuuksien täyttämistä. Hänen sanotaan olleen ainoa Rooman keisareista, joka oli aidosti filosofi. Hänen muistikirjansa on julkaistu "Itsetutkiskeluja" nimellä, jossa hän pohtii miten yksilön mieli yrittää sopeutua olemassaolon ehtoihin. Niin stoalainen filosofi kuin hän olikin, hän silti rikkoi Antoniusten periaatteen, että seuraajaksi valitaan paras mies. Sen sijaan hän valitsi poikansa Commodiuksen (180-192), joka oli vielä Neroakin oudompi.

Lisätty: 15.05.2011 - 18:14

"Älä enää keskustele lavealti siitä, millainen hyvän ihmisen tulee olla, vaan ole sellainen."
Tämän viisaan ohjeen löydät teoksen Itsetutkiskeluja loppupuolelta.

Lähteet:
Antiikin Rooma, Nathaniel Harris

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2011 - 17:36

Marcus Aurelius

Wikipediassa on artikkeli aiheesta:
Marcus Aurelius
Marcus Aurelius Antoninus (26. huhtikuuta 121 – 17. maaliskuuta 180) oli sekä Rooman keisari että kuulu stoalainen filosofi.

[muokkaa]Lausahduksia

"Ole luja kuin kallio, jota vastaan aallot lakkaamatta murtuvat, mutta joka itse seisoo vaarumattomana ja hillitsee aaltojen ärjyt ympärillänsä."
"Älä tuhlaa aikaa pohtimalla, millainen hyvän ihmisen pitäisi olla. Ole hyvä ihminen."
"Kaiken, mitä tulevaisuudessa toivoisit saavasi, voisit omistaa jo nyt, kunhan et itse ole esteenä."
"Mistään ei voi löytää niin hiljaista ja tyventä rauhan satamaa kuin omasta mielestään."
Luokat: Roomalaiset filosofit | Hallitsijat

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2011 - 17:56

“Marcus Aurelius Antoninus (26. huhtikuuta 121–17. maaliskuuta 180) oli Rooman keisari sekä kuuluisa stoalainen filosofi.

ceciliana.blogit.fi/marcus-a...oalaisuus/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2011 - 19:41

Taisi olla filosofian maisteri. Ajatteli päänsä puhki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2011 - 20:46

Marcus Aurelius Antoninus (26. huhtikuuta 121–17. maaliskuuta 180) oli Rooman keisari sekä kuuluisa stoalainen filosofi.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Marcus_Aurelius

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2011 - 09:18

Rooman keisari ja stoalainen filosofi.

Lähteet:
en googlettanut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2011 - 04:51

Marcus Aureliuksen setä Antoninus Pius adoptoi hänet omaksi pojakseen ja määräsi hänet seuraajakseen 25. helmikuuta 138, jolloin Marcus oli vasta 17-vuotias. Antoninus määräsi myös Lucius Veruksen seuraajakseen. Kun Antoninus kuoli 7. maaliskuuta 161, Marcus suostui hallitsijaksi sillä ehdolla, että hän ja Lucius Verus hallitsisivat yhdessä. Käytännössä Verus oli kuitenkin vain avustavassa asemassa.