Saako lentokoneen ruumaan menevät matkalaukut lukita?

Lisätty: 13.05.2011 - 11:15

Löysin vastauksen googlettamalla,mutta napsu tuli ensimmäisenä mieleen.

Avainsanat: matkalaukun lukitseminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.05.2011 - 13:04

Minun matkalaukkuni lukko on kerran murettu auki maailmanympärimatkalla ja sen jälkeen en ole lukinnut sitä? Ja mitään ei ole sieltä viety. (On joku kansainvälisesti hyväksytty matkalaukun lukko jonka tarvittaessa viranomaiset saavat auki ja taas kiinni, ei minulla)

Miksi ruumaan laitettu matkalaukku avataan?
Jos matkatavaran turvallisesta sisällöstä ei saada teknisin keinon varmuutta, joudutaan matkatavara avaamaan ja tutkimaan käsin.
Suomessa turvatarkastuksissa lukkoja ei tarkoituksella rikota vaan, mikäli lukkoa ei saada auki eikä matkustajaa tavoiteta ajoissa sitä aukaisemaan, jätetään matkalaukku kuormaamatta lentokoneeseen. Matkalaukkujen avaamisesta pidetään lentoasemilla kirjaa. Jos turvatarkastuksen yhteydessä rikkoontuu jotain, korvaa lentoasema vahingon matkustajalle.
Ilmailuhallinto ei suosittele lukitsemaan matkalaukkuja riippuvilla lukoilla. Laukut kulkevat lentoasemilla pitkät matkat erilaisilla kuljetinhihnoilla, joiden väliin irralliset lukot myös helposti jäävät kiinni ja repeytyvät irti. Suositeltavaa olisikin käyttää laukkuja, joissa ei olisi irrallaan roikkuvia osia. Jos matkalaukkusi on rikkoutunut kun vastaanotat sen lennolta saapuessasi, tulee sinun ottaa välittömästi yhteyttä käyttämääsi lentoyhtiöön.

Lähteet:
www.ilmailuhallinto.fi/kysyt...9019#39019

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2011 - 12:07

Kyllä saa, lukitsen aina matkalaukkuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 12:12

Mikään ei estä lukitsemasta, mutta jos tulli/turvatarkastajat haluavat päästä laukkuusi, lukko murretaan. Jätän laukkuni lukitsematta. Jos jostain syystä otan mukaan arvokkaampaa, pakkaan sen kabiiniin tulevaan laukkuun.

Lisätty: 13.05.2011 - 12:15

www.ilmailuhallinto.fi/kysyt...a?id=39019
Täsmätietoa ilmailuhallinnosta. Koskee vain Suomesta lähtevää rahtia. Suomessa laukkua ei murreta, mutta jos sitä ei saada auki, laukku jätetään kuormaamatta koneeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 13:11

Saa sitä lukita, jos sen luulee jotain auttavan varkaiden varalle. Vahinkojen välttämiseksi pidän auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 13:19

Lukitsen aina laukkuni, mutta jos sinne haluavat pitää pyytää avaamaan ennen ruumaan menoa..
Viimevuonna kävi niin että tutkittiin yhtä ostostani tikari oli laukussa kunnolla pakattuna oli vähän erikoinen siinä on useat veitset myös kädensijassa se osa muistuttaa hämähäkkiä, mutta siitä tehtiin oikein virallinen lappu mikä mulla mukana ruumassa matkalaukussa, jonka tosin myös allekirjoitin, minä paholainen (pojalle tuliaisia hän kun kerää tällaisia).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 15:22

Aina olen lukinnut ja tulkoot avainta pyytämään jos haluavat sisälle kurkata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 15:39

Olen aikoinani aina lukinnu matkalukkuni, eikä ongekmia ole sattunut kohdalle,
Voi olla, että säännöt ovat muuttuneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 19:16

saa lukita, mutta jos haluavat avata sen silloin kun et itse ole läsnä niin surutta särkevät lukkosi (lentoturvallisuuden nimissä ja ihan luvan kanssa)

uudemmissa laukkumalleissa (laukkulukoissa) on nk. tullimiehen avaimenreikä eli kolo johon tulli- / tarvallisuusmies voi sen tiirikkansa lykätä ja avata lukkosi särkemättä sitä ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2011 - 19:53

En ole matkalaukkuani lukinnut, mutta kyllähän sen voi lukita. Tarvittaessa se voidaan murtaa auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2011 - 10:17

Saapa sen lukita, mutta niin kuin edellisistä vastauksista ilmenee, ei se välttämättä kannata. Itse yhdistän laukun vetoketjun vetimet toisiinsa paperiliittimellä. Pysyypä ainakin kiinni ja ehkä vähän hidastaa kaikkein kömpelöimpiä varkaita. Laukun ympärille kierrettävän remelin hankinta on ollut harkinnassa jo pitkään, mutta jostain syystä en ole saanut vielä aikaiseksi. Se suojaisi laukkua ainakin siltä pahimmalta, että lentokentän hihnalle tulee ensin parit kalsarit ynnä muuta sekalaista ja lopulta auki levähtänyt laukku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2011 - 12:16

Amerikassa ei saa lukita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2011 - 19:41

Ostin eilen uuden matkalaukun, näitä kevyitä neljällä pyörällä kulkevia, ja siinä on tämä uusi lukitussysteemi, vetoketjun vetimet laitetaan kiinni numerolukkoon, tullilla on tähän lukkoon sopiva avain ja saavat sen halutessaan avattua ilman, että tarttee lukkoa särkeä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.05.2011 - 13:08

Vanhan matkalaukun lukitsin, mutta nykyistä ei ole tullut lukittua. Laitamme aina liinan ympärille ettei pääse aukeamaan, ja vetoketjun lenkit suljemme vielä hyvin erottuvalla narulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2011 - 20:08

Kyllä saa.