-m-
Kysytty: 10.05.2011 - 15:09

Voiko salama tappaa kaloja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2011 - 17:04

Salama iskee vain harvoin suoraan järveen. Useimmiten kohteena on rannalla sijaitseva korkea kohta, kallionnyppy, puu, rantarakennus tai vedessä killuva vene. Jos purkauksen kulkureitillä, esimerkiksi puun vedenalaisten juurakoiden suojissa, on kaloja, ne todennäköisesti kuolevat.
Jos salama iskee rantaan, se voi muodostaa sähkökentän, joka vaikuttaa etäämmälläkin uiskenteleviin kaloihin. Ne saattavat taintua, vammautua tai jopa kuolla. Tätä sähkökentän kaloja tainnuttavaa ominaisuutta käytetään hyväksi kalastuslaitteissa pyydettäessä kaloja tieteellisiä tutkimuksia varten.
( tiede.fi sivulta kopioitu )

Kysyjän kommentti

Hyödyllinen linkki (tiede.fi) löytyy nykyään myös minun suosikeistani.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2011 - 15:27

Kyllä, mutta sitä ei satu kovin usein. Taivaan ja maan jännite-ero purkautuu salamana yleensä korkeaan maastonkohtaan, harvemmin suoraan veteen.

www.tiede.fi/kysy_asiantunti...aa_kaloja_

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 15:34

Olen lukenut ja kuullutkin näin tapahtuneen. Omakohtaista kokemusta ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 17:00

Miksi ei. Kysyn jos salama osuu ja jännite menee kohteeseen.Mutta sanotaanhan sitä että uimasta pois jos ukonilma tulee. Ei ole turvallinen paikka .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 18:05

Kyllä, mutta sitä ei satu kovin usein. Taivaan ja maan jännite-ero purkautuu salamana yleensä korkeaan maastonkohtaan, harvemmin suoraan veteen.

Rantapuuhun iskenyt salama saattaa kuitenkin tehdä tuhoa veden alla. Tiedetään tapauksia, joissa sähkövirta on johtunut puun juuria pitkin järveen ja tainnuttanut tai tappanut juurakoiden suojissa asustavia ahvenia ja mateita muutaman metrin säteellä. Tappava etäisyys riippuu salaman jännitteestä ja veden sähkönjohtokyvystä.
Kala kuolee, koska sen elimistö on suolaisempi kuin ympäröivä vesi ja johtaa siksi paremmin sähköä.

Voimakkaassa sähkökentässä kalan sisällä olevat sähköisesti varautuneet ionit saavat äkkisysäyksen. Ionit välittävät hermoimpulsseja, jotka liiallisina aiheuttavat sydämen toimintahäiriöitä tai lihaskouristuksia, jopa niin rajuja, että kala saa sisäisiä verenvuotoja ja menehtyy niihin. Mitä pidempi kala on, sitä rankemmin sähkökenttä tuntuu.

Tutkijat hyödyntävät voimakkaan sähkökentän kaloja tainnuttavaa vaikutusta virtavesien koekalastuksissa.

Lähteet:
Julkaistu Tiede-lehdessä 10/2008

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 19:09

Julkaistu Tiede-lehdessä 10/2008

Kyllä, mutta sitä ei satu kovin usein. Taivaan ja maan jännite-ero purkautuu salamana yleensä korkeaan maastonkohtaan, harvemmin suoraan veteen.

www.tiede.fi/kysy_asiantunti...aa_kaloja_

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 20:12

Ja miksi ei voisi, kyllähän se salama voi ihan mihin vaan iskeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 20:21

Kyllä olen kuullut minäkin puhuttavan, että salama on tappanut kaloja, en ole nähnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 20:41

Ennemmin uskon HARPiin kuin salamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 21:01

Saattaa jossain harvinaisessa tilanteessa niinkin käydä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 08:40

Aika epätodennäköiseltä tuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2011 - 21:47

Eiköhän tuo mahdollista ole, mutta aika harvinaista. En ainakaan muista että sellaista olisi käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2011 - 05:03

Uskoisin näin.