Miten eroon jännittämisestä?

Itse olin eilen laulukilpailussa ja jännitin niin mahdottomasti, että kokenut tuomari sen huomasi, eikä sen takia uskaltanut lähettää minua seuraavalle kierrokselle, vaikka muu menikin nappiin. Hieman harmitti tuo - mutta elämä on.

Avainsanat: jännittäminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.05.2011 - 09:34

Rentoutumisharjoitukset, linkki ohessa. Harjoituksia on myös muutaman minuutin mittaisia, mutta aluksi on hyvä kokeilla pidempää harjoitusta ja sen kun oppii, niin sitten tehdä lyhyempiä harjoituksia.
rentoutumisentaito.fi/fi/ilm...-harjoitus

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vinkistä, suosittelen muitakin kuuntelemaan tuota.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.05.2011 - 07:37

teekkarien ohjauspakissa ohjeitakin:
opetuki2.tkk.fi/p/top/_3opis...nnitys.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 08:55

Apua joogasta. Auttaa keskittymään ja rentoutumaan. Hengitysharjoitukset ovat a ja o. Hengitysharjoituksilla on saatu apua myös paniikkihäiriöön. Laulajat käyttävät joogan hengitysharjoituksia parantamaan laulutekniikkaa. Tunnetuin heistä Ture Ara.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 09:29

Onnea Idalle että uskalsit mennä kilpailuun ylipäätään.Suuri saavutus sekin. Itse olen kanssa jännittäjätyyppiä.Eiköhän kaikki jonkun verran, ihan normaalia.Toisilla se tulee ulospäin näkyvämmin. Toisista ei huomaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 10:42

Rentoutuskasetteja on olemassa myös, joiden kanssa voi harjoitella jännittämisestä pääsyä.
Pitkällehän Sin jo pääsitkin kun pääsit jo esiitymään. Potkua vain lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 11:34

keskustelu.suomi24.fi/node/641694

itsekin olen jännittäjä tyyppiä, mutta sulkee silmänsä ja poistaa tuon jännitys ajatuksen päästään niin siten minä onnistun...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 18:09

itselleni, ja monelle tuntemalleni, keskittyminen siihen mitä pitäisi tehdä riittää hyvin poistamaan turhan jännityksen

(monessa hommassa pieni jännityksen pohjavire on vaan avuksi)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 18:19

Ajatukset napsun pariin, muistelemaan mälleviä kysymyksiä ja vastauksia, niin eiköhän se siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2011 - 09:28

Jonkinlaisen "terapian" paikka se on varmaan.... jos ei itsesuggestiota pysty harrastamaan.
Harjoitus tekee omansa osansa eli osaksi on kyse tottumattomuudesta.
Muistan itse jännittäneeni opetus-ja esiintymisharjoituksia , mutta hyvin nekin sujui, rohkenin katsoa myös ne videot! En ole jännittäjätyyppi lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2011 - 00:01

Hienoa Ida! Uskohan vain, että seuraavalla kerralla esiintyessäsi et enää jännitä yhtä paljon. Ja sitten seuraavalla vielä vähemmän jne. Peloista pääsee kohtaamalla ne. Kysy myös itseltäsi, nautitko esiintymisestäsi? Ellet, niin lopeta koko touhu. Mutta jos haluat edelleenkin esiintyä ja laulaa kilpailuissa, niin siitä vaan! Kohta et enää jännitäkään niin paljon. Ja vähän kuuluukin jännittää, silloin esityskin menee paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2011 - 04:21

Onnea Ida, hienoa että olet ollut kilpailemassa. Hirveästi kun etukäteen ei ajattele tuota tapahtumaa, niin varmaan onnistuu. Vaikka ainahan se vähän jännittää. Varmasti seuraavalla kerralla ei jännitä läheskään niin paljoa, kun nyt. Jatka vain laulamista.