Missä Suomen kaupungissa on Neron portaat?

Avainsanat: neron portaat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.05.2011 - 15:38

Jyväskylässä
1920-luvulta lähtien suosiota saanut uusi muotopuutarhasuuntaus synnytti Harjulle "Neron portaat". Idea oli alkuaan arkkitehti Toivo Salervon ja suunnitelman laati Schaumanin rakennusosaston johtaja Gunnar A. Wahlroos. Portaat rakennettiin työllisyystöinä kaupungininsinööri J.E. Järvilehdon johdolla 1925. Nimensä portaat saivat kuitenkin edellisen kaupungininsinöörin, Oskar Neron mukaan. Kiviainesta porrastyömaalle saatiin samaan aikaan rakennettavalta Harjun urheilukentän työmaalta.
www.jyvaskyla.fi/info/kavely...gin_reitti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.05.2011 - 17:48

Harju on tunnetuin Jyväskylän näköalapaikoista ja viheralueista. Sen laelle johtavat jyhkeät Neron portaat, joita reunustaa kesäisin upea kukkameri. Alueella on kävelyreittejä, urheilukenttä, kesäteatteri ja Vesilinnassa Keski-Suomen luontomuseo, näköalaravintola ja näkötorni.

Lähteet:
jyvaskylanseutu.fi/matkailu/kohteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 19:24

Entisen kotikaupunkini Jyväskylän kuuluisat Harjun portaat, joita on tullut kiivettyä erinäisiä kertoja....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 08:02

Minäkin tiesin,että ne on Jyväskylässä.Olen käynyt siinä kaupungissa kerran,sisareni tytär asuu siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 09:00

Neron portaiden alaosan kunnostus alkaa Harjun kupeessa

Harjun päälle johtavien Neron portaiden alaosa kunnostetaan ensi kesän aikana. Remontissa portaiden alaosa ja tukimuurin rapistuneet betonirakenteet puretaan ja rakennetaan uudelleen. Portaiden kunto on todettu kuntotutkimuksissa heikoksi, osin jopa vaaralliseksi, joten niiden kunnostaminen on välttämätöntä. 1960-luvun betoni on haurastunut siihen kuntoon, että vanhaa ei kannata enää korjata vaan kohde on järkevämpää rakentaa uudelleen. Syyskuun puoliväliin saakka kestävän saneerauksen kokonaiskustannus on noin 0,5 miljoonaa euroa.

Jyväskylän kaupunki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 09:00

Neron portaat ja Jyväskylä. Aika uskomaton tarina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 11:13

Tuota en tiennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 15:14

Vai siellä, aina oppii. Kuljin 2 vuotta noita portaita, mutta kukaan ei puhunut Nerosta mitään.
Harjun portaita ne olivat vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.05.2011 - 22:22

Jyväskylässähän ne taitaa olla.
fi.wikipedia.org/wiki/Harju_...kyl%C3%A4)

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2011 - 04:12

Jyväskylästä löytyy.