Mitä haittaa on kitkasta? 3 esimerkkiä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2011 - 16:18

Kitka repii ja kuluttaa, siksi sileätkin metallit kuluvat. Kitka kuluttaa energiaa. Pyörä lienee paras keksintö kitkan vähentämiseksi. Monissa koneissa kitka voi aiheuttaa energian kulumisen lisäksi koneen osien kulumista. Sitä voidaan vähentää öljytyillä kuulalaakereilla. Laakereiden toiminta perustuu siihen, että öljyn avulla pinnat pyörivät eivätkä liu’u toisiaan vasten.

Lähteet:
www2.edu.fi/astel/pelit/meka...stavat.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

-m-
Vastattu: 05.05.2011 - 16:03

Kannattaisiko lukea fysiikan läksysi vielä kertaalleen läpi. Sieltä löydät parhaat vastaukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 16:20

Haittoja suurehko kitka, ulkoisen pumppauslaitteiston tarve.

www.lut.fi/fi/technology/lut...iquid.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 17:45

paljon enemmän siitä on hyötyä kuin haittaa

mutta jos niitä haittapuolia nimenomaan haluat etsiä :

- kun kaadut menee turpa ruvelle tienpinnan ja naamasi välisestä kitkasta

- jos lasket pehvamäkeä hyvin hiekoitetua mäkeä niin huosuntakamukset kuluu puhki tien ja pehvan välisestä kitkasta johtuen

- jos olet liian heiveröinen et jaksa työntää kaverin mopoa käyntiin kun kitkavoimat pistää hanttiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 20:57

Lämpeneminen, kuluminen ja liikkeen hidastuminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.05.2011 - 21:56

Jos kamun kanssa tulee kitkaa, niin se ei todellakaan ole hyvä juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 08:31

Kun kahden ihmisen välillä on kitkaa, ei asiat suju.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 10:20

Kyllä olisi ilman kitkaa liukasta liikkua ja ennenkaikkea pysyä tiellä.
Ei siitä mitään haittaa ole?
Joku valitti kitksta, liukastusvoiteet on keksitty henkilöiden yhtymisiin.