Koska istutamme perunat maahan.

Minä ajattelin viikoa 20 sitten voisi laitaa.Ei pakkanen enään panisi varsia.Jos syvemmälle mukulat laittaa, kastää taimettua noin 4 viikkoa tulisi justiin Juhannukseen.Pintakyvönä nopeasti.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2011 - 10:35

Kevään eteneminen, eli roudan sulaminen maasta ja yöpakkasten häipyminen sen määräävät milloin perunat voi istuttaa. Kateharsolla voi toki edistää kasvua ja estää pakkasvaurioita, mutta tästä huolimatta ainakin maan on oltava roudasta vapaa ennenkuin perunoita kannattaa istuttaa penkkeihin. Tarkkaa viikkoa istustusajankohdaksi en pysty sinulle kertomaan koska a) en tiedä asuinpakkauntaasi ja b) en osaa ennustaa sitä millaisena kevät tulee jatkumaan, onko siinä vielä kylmiä ajanjaksoja, vai tuleeko se lämpiämään pysyvästi.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille ,perunat menikin ennen äitienpäivää maahan.Oli talkpoo väkeä paikalla ja hyvä ilma.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2011 - 10:32

jos routa on maasta poissa, riippuu alueesta ja paikasta missä asuu, voisi jo nyt istuttaa ja laittaa harso päälle, pysyvät "lämpimässä".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.05.2011 - 11:16

Maan lämpeneminen siihen todella vaikuttaa. Muistan, että aikoinaan kotonani oli äitienpäivän seutu perunanistutusaikaa. Mutta jos sinulla on suojaisa ja lämmin paikka, niin istuta perunat ämpäriin, 3 - 4 perunaa per ämpäri. Kasvaa nopeasti ja saat aiemmin niitä uusia perunoita. Itse taidan laittaa nyt viikonloppuna - kunhan saan kasvihuoneen ensin tyhjennettyä tavaroista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 11:26

Täällä Keski-Suomessa perunat laitetaan maahan yleensä kesäkuun alussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 11:30

Tästä ei minulla murhetta, odottelen vain että muut saavat perunansa kaupan hyllylle, niin pääsen nauttimaan uudesta sadosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 05.05.2011 - 11:59

Siellähän nuo pikkuiset ovat jo olleet viikon päivät pehmeän mullan syleilyssä lämmittävän harsopeiton alla.

Lähteet:
punainen tupa jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 12:08

Me laitamme noin parin viikon päästä harson alle varhaisperunaa ja loput sitten kesäkuun puolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 12:18

Juhannukseksi ehtivä peruna pitäisi istuttaa jo huhtikuun puolella.

www.kasvinsuojeluseura.fi/Ta...fault.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 12:45

En istuta perunoita, vaan ostan ne kaupasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 20:48

Toukokuun puolenvälin jälkeen naapuri laittaa. Minä en viitsi niiden kanssa touhuta.
Tarvitsevat kuulemma istutuksen jälkeen vettä vasta kattilassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 21:45

Kyllä ensiviikolla meinaan perunat istuttaa..ja laitan harson päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.05.2011 - 21:17

Monet on jo laittaneet, muuten ei saisi juhannuksena uusia pottuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 15:34

Ennen kun olin nuori, enään en ole kun nätti, peruna istutettiin 10 päivän tienoilla kesäkuussa Keski-Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2011 - 04:07

Jos odotellaan vielä kesäkuun alkupäiviä.