Onko kokemusta välilevytyrän hoidosta, selästäni löydettiin tämäkin vika mangneettikuvauksissa, pahan myelomalacian ohella ?

Mangneettikuvattiin koko kroppa ja lisälöydöksenä selkärangassani on myös välilevytyrä alaselässä, rinta-niskaranka ovat myelomalacian kourissa, selkäydinkanavaa enää jäljellä 50 %. Ja olkapäät ovat ns. jäätyneet, ja kipuilevat kalloon asti. Neurokirurgille aikaa odotan välilevytyrään, helpottaisi leikkaus vissiin vähän alaselän kipuja mutta leikkaus on arpapeliä kuitenkin.

Lisätty: 02.05.2011 - 14:33

10 Vuotta olen selkääni sairastanut, työkyvyttömyyseläkkeelle jouduin 2 vuotta aikaa ja tilanteeni on huono, työssä kulutin selkäni viime laman aikaa ja töitä puskin sitä enemmän mitä selkään sattui, ei lääkärit uskoneet että kipeä olen kun olen huumorintajuinen ja kivustakin vitsi löytyi. " Jos en aamulla mitään kipua tunne niin olen kuollut ", vakio lause minulla.

Avainsanat: välilevytyrä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.05.2011 - 14:21

Myelomalaciaan en osaa sanoa mitään, mutta välilevytyrä ehkä kannattaisi leikata, kun se on tainnut olla Sinulla jo useampia vuosia. Kipu voi kroonistua, jos sitä ei leikata. Leikkauksella se luultavasti myös loppuu siltä osin kokonaan.
Neuvoisin olemaan menemättä leikkauksen jälkeen liian pian fysioterapiaan "lihaksia vahvistamaan", leikkauskohta kun saattaa revetä ja siinä onkin sitten pidempi juttu kestettävänä.
Lopullisen päätöksen teet tietenkin Sinä itse, usko minua, heitä lanttia tai kysy muutamalta lääkäriltä lisää.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

-m-
Vastattu: 02.05.2011 - 14:34

Selkävaivat ovat aina pahasta. Olin itse liki kaksi kuukautta kotona kasaanpainuneen selkärangan aiheuttaman hermoahtautuman takia. Sitä ei kannattanut leikata, olisi vain pahentanut asiaa, eli popsin ahkerasti pillereitä ja lihasrelaksentteja jotta vaiva saatiin laukaistua.

Itse lähtisin leikkaukseen vasta viimeisenä oljenkortena, onko sinulla vielä muita vaihtoehtoja?

(Myelomalacia löytyy kyllä wikistä.)

Lähteet:
en.wikipedia.org/wiki/Myelomalacia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 15:41

Selkävaivat ovat pahimmista, jaksamista Sinulle.
Kyllä sinun lääkäri tietää mitä pitää tehdä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 17:33

Selkävaivat ovat kovia kanssa ,kuten muutkin säryt ja kivut, olipa ne misää tahansa.
Minä kärsin 10 vuotta kipua lonkkaseudussa. Selvisi, että kylkikaarenluut hinkaa lonkkaluun
hermoihin. Ja nyt kipupiikkien ja opioidien kanssa elän.
Olisi hienoa jos löytyisi joku keino, ei ne leikkauksetkaan aina terveyttä tuo. Se on arpakuution heittoa.
Minullekin sanottiin, että jos aletaan leikkaamaan, sinulle jää haamukipu. Se on jo mennyt niin
keskushermostoon se kipu. Toivotaan parasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 17:33

Itselläni ollut selkäkipeä nuoresta asti eikä sille ole mitään tehty. En tiedä mikä siellä oireilee.Oikea puoli ja on sellaista hermokipua.Muistuttaa melkein joka päivä. Jalkapohja ja varpaat jotka joskus tuntuu olevan siihen yhteydessä. Olen sitä uimalla kuntouttanut ja apua on ollut.Tavallisessa röntkenkuvassa ,siihen laitettu ruksi nikaman kohtaan. Mutta ei mua muuten ole kuvattu sen enenmpää .Yksi sanoi että särkylääkettä.Ei ne helpolla leikkaa. Ennenkuin on pakkotilanne jos kerkii.

Lisätty: 02.05.2011 - 17:40

Tuli mieleeni tuo veljen tytär nyt 39v. On kolmekertaa selästä leikattu en tiedä oli tuollainen vaiva ,mutta etenee nikama nikamalta . Meni ihan tunnottomaksi lantiosta alaspäin. Tuli kiire. Meni pitkään pyörätuolillakin.Nyt on saanut olla leikkaamatta.Eikä millään uskoneet sitäkään .
Vaikka selvitti vaivojaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 18:51

Toivottavasti saat selkäsi pian kuntoon. Selkäsäryt ovat todella ikäviä. Itselläni on niskassa kulumia ja hartiat sekä niskat on aivan jumissa ja niitä särkee jatkuvasti, vaikkakin olen liikkunut ja kuntoillut koko ikäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2011 - 10:22

Yli 20 vuotta sitten leikkasivat välilevytyrän ja hyvin on mennyt sen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2011 - 15:51

Kokemusta on välilevyjutuista. Kolme kertaa sama nikamaväli leikattu. Ja nyt uusi välilevytyrä eri kohdassa, ollut jo vuosia.