-m-
Kysytty: 02.05.2011 - 07:42

Huomenta kaikille, uusi viikko valkeni hyytävän kylmänä pakkasaamuna vaikkakin ihanan aurinkoisena. Ohessa hieman aivojumppaa:

- Viereisessä huoneessa on kolme lamppua, et näe huoneeseen.
- Käytössäsi on kolme katkaisijaa.
- Saat käydä viereisessä huoneessa vain yhden kerran.
- Miten tiedät mikä katkaisija ohjaa mitäkin lamppua?

Avainsanat: maanantai aamu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.05.2011 - 20:22

Palisanterin tavallakin saa varmaan oikean vastauksen, mutta on ainakin yksi tapa, jossa ei tarvita paperia ja kynää eikä ole mahdollisuutta erehtyä lämpötilojen vivahde-eroista.

Ja näin se käy:

Painetaan ensimmäinen katkaisija päälle, odotetaan esim. kymmenen minuuttia, ja painetaan se pois päältä. Tämän jälkeen painetaan toinen katkaisija päälle. Nyt mennään huoneeseen, jossa lamput ovat. Selvästi huomataan, että päällä oleva lamppu toimii toisesta katkaisijasta. Mennään kokeilemaan kädellä kahta pimeää lamppua. Kuuma lamppu toimii ensimmäisestä katkaisijasta ja kylmä lamppu siis kolmannesta katkaisijasta.

Tässä tavassa tietysti oletetaan, että jokainen katkaisija todellakin ohjaa yhtä lampuista, ja jokainen eri lamppua. Muutenhan ei saataisi täyttä varmuutta siitä, ohjaako kolmas katkaisija todella kylmää lamppua.

Kysyjän kommentti

Mitäpä tähän lisäämään. Täydellisen oikea vastaus, kaksikymmentä pistettä!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.05.2011 - 08:06

Huomenta sinulle ja kaikille napsuille. Sää meni koleaksi, huh, huh. Toivokaamme pikaista lämpenemistä.
Menen sinne huoneeseen ja koska minulle ei ole väliä mikä lamppu syttyy niin napsautan ensimmäisestä käteeni osuvasta katkaisimesta ja johonkin lamppuun syttyy valo. Mie kun en joutavanpäiväisiä ala miettimään.

Lisätty: 02.05.2011 - 09:46

Jos tässä nyt oli jokin kauhean vaikea filosofinen ratkaisu tms. niin en kyllä yhtään ymmärtänyt, mutta olenkin blondi..ainakin entinen. Kaikista helpointa on vain mennä ja napsauttaa..ihan niin kuin napsussakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 09:00

Huomenta vain -m-, kyllähän tuolla googlettamalla löytyy vastauksia, mutta en nyt ainakaan jaksa
alkaa pohtimaan. Niittämistä on turha harjoittaa, ennekö osaa kylvää. Sellaisen löysin sieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 09:22

huomenta, pakkasyö se täälläkin ollut on.

napsauttaa valot eri aikoihin päälle katkaisijasta , merkitsee paperille mikä eka, toka ja kolmas sekä ajat koska valo napsautettu päälle, antaa lamppujen palaa jonkin aikaa. kipaisee ylös huoneeseen. se lamppu mikä ekana napsautettu päälle katkaisijasta on kuumin, kokeilee kaikki kolme lamppua peräjälkeen.
hm. hm... luulisin että tolleen se kävis, vaan saattaa olla muitakin ratkaisuja kiperään kysymykseen ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 09:40

Kirpakkaa aamua täältäkin ja pohjoistuuli lisää kylmyydentunnetta.
Ja kysymykseen .. ei sytytä, joten kaikki valot vain päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 10:11

Ei välähdä valot täällä. Aurinko paistaa ja viitisen astetta lämmintä. Kaunis päivä on tulossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 10:47

Meillä ei valojen kanssa myt pelata on senverran tyyristä.Auringonvaloa kyllä hyödynnetään. Toivottavasti sitä tulee koko kesän, niinkuin viimevuonnakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 11:14

Yleensä oven vierestä löytyy kattolampun katkaisija...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 11:19

Palisanterin vastaukseen yhdyn minäkin, eli mikä lampuista on kuumin, niin sen mukaan löytyy oikea katkaisija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 18:19

Meillä on nyt ollut koko päivän niin kolean kalsea sää, että pienet harmaat aivosolut ovat kohmeessa, eivätkä kertakaikkiiaan suostu tekemään tämän sortin ajatustyötä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2011 - 15:47

Ulkona pakkasta ja sisällä kuumetta. Ei hoksota vieläkään tuo kyssärin ratkaisu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 18:20

Moi, lämmin ilta on alkamassa, mutta ei välähdä minullakaan.