Oletteko milloinkaan joutuneet kinastelemaan hätäkeskuksen puhelimeen vastaavan henkilön kanssa?

Minä jouduin eilen soittaessani apua miehelleni, joka oli tiedoton.Onko tämä palvelu tosiaan mennyt huonompaan suuntaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.05.2011 - 18:13

Muutama vuosi sitten illalla kuului avunhuuto ruåtsiksi mereltä. Menin kännykän ja taskulampun kera rantaan. Huuto tuli lahden takaa joten eipä muuta kuin soitin 112 ja kysyivät sijaintini, kehoittivat pysymään paikalla niin kauan kuin pelastuslaitos saapuu ja olemaan puhelimen lähettyvillä.
Meni n.5min tuli VPK;n vene rantaan kysyivät paikan mistä huudot tuli ja menivät sinne. Kohta soi puhelimeni taskussa ja Merivartioston luutnantti esittäytyi, sekä kysyi avuntarvitsijan sijaintia.
Jäin rantaan seuraamaan tapahtumien kulkua, merivartioston vesisuiku peli hääti hanhet yöpuultaan kivikolta lentoon. Nepä lensivät ylitseni ja läjäyttivät pommeja päälleni.
Sitten tohina hiljeni ja pelastajien veneet menivät takaisin tulosuuntiinsa. En tiennyt oliko mitään löytynyt kun ei kukaan ilmoittanut mitään. Seuraavana päivänä otin VPK;n numeron ja kysyin mitä oli tapahtunut. Vastarannan mökkiläinen oli kaatunut päältä ajettavalla ruohonleikkurilla ja jäänyt sen alle eikä saanut omaa kännykkää taskustaan. Olis varmaan ollut ikimuistettava syysyö ahdingossa jos kukaan ei olisi huutoa kuullut.
Siinä ei tarvinnut kinastella kenenkään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.05.2011 - 16:08

en ole, ystävällinen ja toimiva yhteys on ollut, vaikka olen sydäntautippotilas, aina saanut avun oikeaan aikaan ja kerran kaaduin pääni takaraivon(selvänä) No verta tulee päästä kaatamalla, antoivat hyvät ohjeet miten toimia ja noin tunnin kuluttua tuli pii paa auto ja tikit päähän ja muutama tunti odotusta,
ettei ole aivotärähdyksen vaaraa. Kiitos palvelusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 16:47

En ole, pari kertaa olen joutunut soittamaan ambulanssia ja molemmilla kerroilla apu tullut nopeasti tapahtumapaikalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 17:40

Ei ole tarvinnut kinastella, vaan siellä oleva henkilö on ollut palvelualtis ja apu on tullut todella nopeaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 18:01

Vanha äitini on joutunut ja ihmetteli itse tilannetta kun joutui hädissään oikein komentamaan että toimikaa pian ennenkuin toinen kuolee. Olipa nippa nappa lääkärit ihmetteli tapausta. Oli kuoleista herätetty voipi näin ilmaista.Oli iältään 80v ja nyt elää vielä täyttää86v.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 18:12

Ikäväkseni monesti.Joudun työn puolesta soittamaan lähes viikoittain hätäkeskukseen ja aina ei palvelu todellakaan ole hyvää.Ja sitten jos ja kun tulevat paikalle,eivät välttämättä ota potilasta kyytiin "koska terveyskeskus on täynnä" ...
Yleensä kuitenkin ymmärtävät hädän aitouden ja tulevat nopeasti antaen apua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 18:59

Ei ole ollut ongelmia. Apu on aina tullut perille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 19:00

Olen todella kun olen vanhus naapurilleni kuuromykkä miehelle tilannut ambulanssia hänen sukunimensä on saanut sekaisin tuon asian ja ollaan tyrkyttämässä vanhukselle poliisiautoa kun sydän reistailee todella pahasti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 19:50

Onnekkana !!! en ole tarvinnut tämän palvelun toimivuutta tarvinnut vielä testa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 19:58

Toistaiseksi olen ollut niin onnekas, ettei ole tarvinnut koskaan hätäkeskukseen soittaa. Silti tuntuu pelottavalta, että meidän keski-Suomen ihmisteskin hätäkeskus siirtyy tulevaisuudessa vaasaan. Ainakaan paikallistuntemusta tuskin silloin hädän tullen löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 21:55

Tapauksesta on jo reilut 20 vuotta; toivottavasti hätäkeskus on tästä kehittynyt. Olimme purjehtimassa saaristomerellä. Vastaan tulevassa purjeveneessä ei selvästikään kaikki ollut kohdallaan, sillä vene poukkoili holtittomasti. Menimme katsomaan mikä oli hätänä. Ainoa purjehdustaitoinen oli saanut sairauskohtauksen ja makasi tajuttomana kannella, gasti ei ollut koskaan ollut purjeveneessä. Tuolloin ei kännyköitä ollut. Onneksi veneessämme oli arp-puhelin, jolla pääsin soittamaan apua. Hätäkeskus vastasi ja kysyi sijaintiamme. Kerroin paikan, jolloin hän sanoi, ettei kuulu heidän piiriin, vaan minun pitäisi soittaa alueen hätänumeroon. Olin hetken ällikällä lyöty moisesta asenteesta. Kysyin, eikö hän ymmärrä, että soitan mereltä ja oli ylipäätään onni, että sain edes heidät kiinni. Hän piti kiinni kannastaan, että minun pitäisi soittaa toiseen numeroon. Sitten sanoin, että olen mielestäni oman osuuteni tehnyt, jos hän jättää asian välittämättä, niin sitten en voi asialle mitään, olen parhaani tehnyt. Sitten alkoi tapahtumaan. Jäimme odottamaan siihen saakka, että apu tuli paikalle. Harvoin näkee niin kiitollista ilmettä kuin tuolla gastilla oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 02.05.2011 - 07:57

Todella säälittävää jos pitää ruveta avuntarpeesta tivaamaan. Onneksi en ole sellaiseen asenteeseen vielä koskaan törmännyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 12:21

Ei ole ollut ongelmia, olen yhden ainoan kerran soittanut ambulanssin kadulla kaatuneelle henkilölle. Nopeasti tuli ambulanssi silloin eikä keskusteluyhteydessä ollut moitteen sijaa. Siitä on aikaa muutama vuosi, oli liukas keli jalkakäytävällä aamulla ja henkilö liukastui, oli pahemmanlaatuinen tapaus kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2011 - 15:18

Toivottavasti miehesi voi tänään paremmin. En ole joutunut soittamaan ambulanssia kuin kerran itselleni ja silloin oli erittäin hyvä vastaanotto niin puhelimen päässä kuin ambulanssihenkilökunnankin taholta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 18:04

Toivon myös että miehesi voi paremmin. On hyvin kurjaa jos apua saa odottaa, yhden kerran on näin kohdalleni sattunut.