Yhdeksän kultaharkkoa..

Pikku tehtävä näin Vapun alle:
Sinulla on yhdeksän kultaharkkoa.Kaikki ovat saman näköisiä ja kokoisia, mutta yksi on väärennös ja 3 gr kevyempi. Sinä saat kaksi punnitusta käyttää ja selvittäämikä on väärennös.Vastaus on 100% oikein.

Lisätty: 30.04.2011 - 07:46

Vain kaksi punnitusta käytettävissä ja tulos on varma!

Lisätty: 30.04.2011 - 15:22

Emme tiedä paljonko harkot painaa, vain että yksi on 3 gr kevyempi. Huom vain 2 punnitusta!!
Palisanterille tulee paljon punnituksia.

Lisätty: 01.05.2011 - 00:20

Ei ole mitään kompaa tehtävässä!

Lisätty: 01.05.2011 - 10:53

Helpotetaan hiukan..Valitkaa oikea vaaka ja jakolasku on hallinnassa varmasti.

Lisätty: 02.05.2011 - 09:48

Onneki olkoon!
Tehtävä on ratkaistu oikein!
Epätietoisille tiedoksi, että ei ollut kompa.

Avainsanat: vappu tehtävä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.05.2011 - 01:46

Mielenkiintoinen pähkinä.

Tehtävässä ei määritelty minkälainen vaaka on käytössä, joten ilmeisesti saa valita ratkaisuun parhaiten sopivan vaa'an. Valitaan siten tasapainovaaka, joka on riittävän tarkka mittaamaan kolmen gramman suuruisia eroja.

Jaetaan harkot pöydälle kolmen harkon ryhmiin. Koska harkkoja on yhdeksän, näitä kolmen harkon ryhmiä tulee siis kolme.

Ensimmäisellä punnituksella selvitetään missä kolmen harkon ryhmässä väärennös on. Tämä tapahtuu siten, että laitetaan tasapainovaa'an toiseen kuppiin yksi kolmen harkon ryhmä ja toiseen kuppiin yksi kolmen harkon ryhmä. Pöydälle jää siten yksi kolmen harkon ryhmä. Nyt, mikäli vaa'an kupit ovat tasapainossa, on väärennös pöydällä olevassa kolmen harkon ryhmässä. Mikäli kupit taas eivät ole tasapainossa, väärennös on tietenkin kupissa, joka nousee korkeammalle. Näin olemme rajanneet vaihtoehdoiksi kolme harkkoa, joista yksi on väärennös.

Toisella punnituksella selvitetään mikä kolmesta jäljellä olevasta harkosta on väärennös. Tämä tapahtuu siten, että laitetaan yksi harkko tasapainovaa'an toiseen kuppiin ja yksi harkko toiseen kuppiin. Pöydälle jää siten yksi harkko. Mikäli kupit ovat tasapainossa, pöydällä oleva harkko on väärennös. Mikäli kupit eivät ole tasapainossa, väärennös on siinä kupissa, joka nousee korkeammalle.

Kysyjän kommentti

Aivan oikein!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.04.2011 - 06:41

punnita ensin yksi kultaharkoista,
sitten kaikki kultaharkot yhtäaikaa vaa´ alle, poistaa yksitellen harkot, uskoisin että selviää mikä on väärennös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 07:42

Kuvittelen , että minulla on 9 kultaharkkoa , jotka painaa 10 gr kappale, ja yksi 7 gr painoinen
harkko. Laitan ne vaa´alle ja nostelen yksitellen pois ja jos lukema vähenee vain 3 gr vähemmän kuin
aidot, niin se on väärennös.Kaksi punnitusta, olisiko se tarkistuspunnitus, ettö se harkko joka
painoi 7 gr punnitaan viimeksi vielä tarkistukseksi.

Maveko se keksi näin laskutehtävän heti aamutuimaan,kyllä sitä voi vielä tänä aamuna kettaa ratkaista, mutta entä sitten kun pinet pajavasarat huomen ammulla nakuttaa aivoissa.
Eipä se voi näin olla kysymyshän ei ollut niin, että tietää kultaharkkojen painot.
Kyllä se tuo palisanterin vastaus varmasti on siinä, että kun alkaa ottaa niitä harkkoja
pois, pitää kirjanpitoa ja se on väärennös, missä vähennysluku on erilainen eli 3 gr pienempi.
Ja laittaa sitten toisen kerran nypityt harkot vaa`alle ja jos summa on sen verran pienempi kuin
erotettu 3 gr harkko, niin se on väärennös. Oliskos kyllin monimutkaisesti selitetty juttu.

Lähteet:
Vappuaamun selvän pään harkinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 15:16

Palisanterin vastaus on taatusti oikea..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 00:14

Nyt kyllä pisti pahan kysymyksen..ei mene kaaliin miten selviää kahdella punnituksella ..nyt on joku kompa haudattuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.05.2011 - 10:49

Ei nyt hoksottimet leikkaa - vaikka kuinka fundeeraa. Vastaus tulee olemaan varmasti helppo, toivottavasti kerrot sen myös jossain vaiheessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 14:03

Laitetaan yksitellen vaa'alle ja seurataan painon nousua. Jyvä erottuu akanoista.