Elovena-tyttö on meille tuttu. Miten nimi Elovena on syntynyt?

Avainsanat: elovena

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 13:50

Elovena syntyi Viipurissa, Karjalan mylly oy:ssä vuonna 1925. Tuotteen nimen alku saatiin yrityksen aiemmasta nimestä Myllyosakeyhtiö Elo ja loppuosa kauran tieteellisestä nimestä Avena sativa.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Elovena

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 22:16

Ai ai mutta hyvää kauraryyniä on eloveena.Kyllä uskoa kannattaa edellistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 09:28

Raison mukaan alkuperäinen Elovena-neidon alkuperästä ei ole täyttä varmuutta,mutta sen uskotaan olevan taiteilija Joel Viktor Räsäsen käsialaa. Hän piirsi 1920-luvulla viljapellolla hymyilevän tytön
mainoskilpailua varten.
Toisessa paikassa kerrotaan, että Elovena syntyi Viipurissa Karjalan hyllyssä1925 ja se kuvasti nuoren itsenäisen Suomen ihanteita ja uskoa parempaan tulevaisuuteen.
Vuosien myötä Elovena tyttöä on muokattu ajanhengen mukaiseksi.
Esimerkiksi 1950 luvulla Elovena päivitettiin lyhennettiin ja vaalennettiin tytön hiuksia, sekä kasvattettiin
viljapelto taustalle,
1960 Aimo " Amppe" Virtanen teki Elovenasta aiempaa nauravaisemman ja leveän hymyn Elovenalla
antoi englantilainen Phil Clements 1980-luvulla lopulla.
Samaan aikaan kuvaan lisättiin aurinkoinen metsänranta.

Lähteet:
Googlesta/Elovena-tyttö

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 15:09

Elovena syntyi Viipurissa, Karjalan mylly oy:ssä vuonna 1925. Tuotteen nimen alku saatiin yrityksen aiemmasta nimestä Myllyosakeyhtiö Elo ja loppuosa kauran tieteellisestä nimestä Avena sativa. Viljapellon laidalla kättään heiluttavan Elovena-tytön alkuperäinen piirtäjä on Viipurin Tienhaarassa asunut taiteilija Joel Viktor Räsänen (1905–1978), joka oli myllyn konemestarin poika. Hänen piirroksensa vei voiton Karjalan Myllyn järjestämässä Elovenan mainoskilpailussa.

fi.wikipedia.org/wiki/Elovena

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.05.2011 - 09:49

Wiki on Idaa viisaampi:
fi.wikipedia.org/wiki/Elovena

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 13:44

Mielenkiinnolla katselin vastauksia. En ollut tietoinen asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 03:05

Venäjän maalla, Viipurissa.

Elovena syntyi Viipurissa, Karjalan mylly oy:ssä vuonna 1925. Tuotteen nimen alku saatiin yrityksen aiemmasta nimestä Myllyosakeyhtiö Elo ja loppuosa kauran tieteellisestä nimestä Avena sativa. Viljapellon laidalla kättään heiluttavan Elovena-tytön alkuperäinen piirtäjä on Viipurin Tienhaarassa asunut taiteilija Joel Viktor Räsänen (1905–1978), joka oli myllyn konemestarin poika. Hänen piirroksensa vei voiton Karjalan Myllyn järjestämässä Elovenan mainoskilpailussa.