Onko vetoketjuilla suljettava matkalaukku ("vetolaukut") turvallinen ?

Katso kuinka helposti voi avata vetoketjullisen "matkalaukun" (kuulakärkikynällä),
vaikka sen vetoketjut olisivat riippulukolla lukittuina yhteen ja sulkea se taas jälkiä jättämättä.
Katso video: "Break into and reseal a locked suitcase demonstration"
www.youtube.com/watch?v=mf-D...r_embedded

Avainsanat: turvallisuus matkalaukku vetolaukut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 20:17

Eipä ne kangaslaukut (vetoketjulla) tosiaan millään tavalla murtoturvallisia ole, mutta kovat laukut on taas niin paljon painavampia, että tavaraa saa mukaan ilman ylipainomaksua huomattavasti vähemmän - molempi huonompi :-(
Vaikka kangaslaukussa on metallinen tukikehikko, niitä kohdellaan kentällä niin rajusti, että laukku tulee usein hihnalle enemmän tai vähemmän perhosenmuotoiseksi rutattuna. Matkustelen paljon, mutta niin onnekas olen ollut, ettei kangaslaukkuuni kertaakaan ole murtauduttu. Ylimääräisiä sulkuhihnoja laukun ympärille olen monesti miettinyt, mutta toistaiseksi on nekin jääneet vielä hankkimatta. Niissä olisi kyllä sekin hyvä puoli, että riittävän räikeät ja persoonalliset sulkuhihnat auttaisivat oman laukun tunnistamista lentokentän kuljetushihnalla.

Lähteet:
Oma kokemus

Kysyjän kommentti

Hyvä kommentti, lisäksi ajattelin laukun turvattomuutta hotellihuoneessa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2011 - 07:03

No eipäs sitten ole turvallinen lukosta huolimatta. Itselläni ei ole vetoketjulaukkua enää ollut moneen vuoteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 07:20

Jopas jotakin, olipas todella helposti avattavissa. Itselläni ei ole tuollaisia vetoketjulaukkuja, joten eipä taida omaan laukkuuni ihan tuollainen avaus tepsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 08:18

Turvallisuus on kaukauna tuosta, onneksi ei ole on isot muoviset jossa koodilukot ja avaimilla vielä neljästä kohtaa sinne ei hevin mennä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 09:31

Olen jättänyt vetoketjulliset laukut ostamatta tietoisena siitä miten helppoa on sen avaaminen.

Ei sekään paljon auta, jos varas haluaa laukkusi avata. Ammattilaisia ovat ja osaavat hommansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 09:54

Minulla oli vetoketjullinen kaunis tummanpunainen matkalaukku, vetoketju meni rikki,
ja eilen ostin vähän pienemmän ei vetoketjua, luuken kyllä että en tarvi sitä koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 10:42

Itselläni ei sellaista laukkua ole käytössä. Olen kokenut ne epävarmoiksi, pari sellaista taitaa jossain vinttikomeron perällä olla (yksi pieni ns. cabinmalli on, kauan sitten ostettu).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 13:19

Eihän mitään laukkua saa lukita kansainvälisillä lennoilla ellei siinä joku hyväksytty lukko minkä lentohenkilökunta saa avattua. Turvallisuudesta en tiedä ainakin kaikki siinä olleet tavarat tuli Hong Kong'in kautta Tasmaniaan ilman lukon lukitsemista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 13:25

Kuljen nykyisin pelkällä käsimatkatavaralaukull, vetoketjullisella sellaisella. Ja vartioin sitä kuin "hai laivaa tai saksalaista uimaria" , en päästä silmistäni hetkeksikään. En koe sitä mitenkään ongelmalliseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 15:03

Näinhän se on, kuten Jumppis sanoo: kansainvälisillä lennoilla ei saa laukkua lukita. Minulla ei ole laukku tästä syystä lukittuna. Siellä nyt ei kyllä sen ihmeemmin ole varastettavaakaan.

Lisätty: 27.04.2011 - 15:05

Videon katsottuani tuli tällainen aatos, että kannattapa se laukku pitää kentälle saakka lukittuna ja vasta ruumaan luovutettaessa avata, sillä eihän sitä koskaan tiedä, jos joku haluaakin laittaa laukkuusi jotain "ylimääräistä". Kiitos hyvästä linkistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 15:47

joskus mietin tuotakin asiaa ja tulin siihen tulokseen ettei matkalaukku ole mikään tallelokero, minkä tahansa laukun saa (ammattilainen) auki suhteellisen helposti kun se on valvomattomassa tilassa, eli matkalaukkujen varmistaa lähinnä sen etteivät ne ihan itsestää röpsähtele auki ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.04.2011 - 22:17

Olen omistanut sekä/että matkalaukkuja. Osaa ne penkoa lukollisenkin laukun jos sikseen tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2011 - 03:12

On se kumma kun kaikkea pitää nykyisin varastaa. Mulla on kaikki vetoketju laukkuja, matkalaukuista lähtien. Jos haluavat tavarani anastaa, antaa mennä vaan. En kanna matkalaukuissani mitään arvokasta. Arvoesineet jätän varmempaan talteen.