mistä löydän tietoa vehnää sisältävistä tuotteista?lapsella todettu allergia ja löytyy kuulemma jopa jäätelöistä vehnää...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.10.2008 - 13:41

Tuotteet oin on tutkittava aina, kun hankintoja suorittaa.

Lähteet:
tuoteseloste

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.10.2008 - 14:39

Tämä ei nyt ole ihan hyvä vastaus, mutta pääset ainakin alkuun (linkistä löytyy lisätietoja)

Vehnäallerginen
Vehnäallerginen välttää kaikkea mikä on valmistettu vehnästä: vehnäjauho, grahamjauho, hiivaleipäjauho, sämpyläjauho, mannasuurimo (mannaryyni) , vehnähiutaleet, vehnäleseet, vehnäalkiot, durum, spelt, kamut, bulgur, couscous, semolina, triticale (vehnä-ruis), gluteenittomat tai vähäproteiiniset jauhoseokset (sisältävät vehnätärkkelystä), korppujauho, tavalliset pastat, joissain riisiseoksissa saattaa olla vehnää.
Vehnää sisältävät: leivät, pullat, keksit ja muut tavalliset suolaiset ja makeat leivonnaiset, ohraleipä, kauraleipä, useat ruisleivät ja karjalanpiirakat, makaroni, spagetti, lasagne, kaura- ja ruismakaroni, neljänviljan makaroni, erilaiset pastat ( tagliatelle, fusilli ym ), myslit, korppujauhot, useat valmisruoat, kuten lihamurekkeet, lihapullat, kastikkeelliset ruoat, laatikoissa saattaa päällä olla korppujauhoa, leivitetyt liha- tai kalaleikkeet, kalapuikot, korppukinkku, monet soijakastikkeet, lakritsa.
Tuoteselosteet kannattaa lukea myös talkkunasta, maustekastikkeista, sinapeista, liemivalmisteista, karamelleistä.

Lähteet:
www.pirkanmaanallergia.fi/ru...lergia.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2008 - 14:48

Tutkisin ainakin elintarvikkeiden tuoteselosteet tarkkaan. Jos vehnä-allergia on todettu sairaalatutkimuksissa niin sairaalasta löytyy ravitsemusterapeutti joka on aikamoinen tietopankki ja osaa kertoa mitä kautta saat vielä lisätietoa eri tuotteista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 15:03

Tuotteiden pakkausselosteissa on paljon tietoa,samoin saat esitteen apteekeista.