Onko koirallanne ollut tänä keväänä punkkeja? Lenkkeilimme Seurasaaressa ja ainakin tällä reissulla vältyimme punkeilta, onneksi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2011 - 21:44

Eläinlääkäriltä saatava Ivomac piikki hyvä,keille se sopii.On muitakin rotuja, kuin Colliet, joille se ei todellakaan käy ; lähtee otuksesta henki.

Punkkien torjuntaan on myös kätevä tablettimuoto, joka antaa muistaakseni kolmen kuukauden vastustuskyvyn punkkeja ynnä muita vastaavia vastaan.Myös liuosmuoto on ,mutta sekään ei taida käydä kaikille roduille.Eikä ole kokemukseni mukaan kovinkaan tehokas, jos esim koira on kova uimaan.Aine liukenee niskavilloista pois.

Yrttipanta taitaa olla halvin ja suht tehokaskin punkkivahti.Pitää samalla hyttyset poissa koiraparan kimpusta . Myös eläinkaupoista saatava yrttipohjainen geeli / hyönteismyrkky on aika tehokkaaksi havaittu.Sekä ah niin hyvän hajuinen ...Ja ihan puhdas "Teetree oil" on myös tehokas öttiäisiä vastaan.On vain aika kallista...

Tässä joitakin konsteja mainitakseni.Kauppanimiä en viitsi kertoa;apteekista tai eläinlääkäriltä löytyy :)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2011 - 19:13

Koskaan ei ole ollut koirallani punkkeja, syy siihen on Ivomac piikki ehkäisee niin ulkoiset kuin sisäiset loiset, ainoa ehto on ettei Lassielle saa antaa koira kuolee siihen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 19:48

En omista koiraa, mutta punkkien suhteen on syytä olla varuillaan, kuten tänään seiskan uutisissa kerrottiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 19:59

Ei koiraa, joten ei kokemusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 21:01

eipä ole enää koiraa niin ettei noita pelkoja ole,
mutta tässä päivänä muutamana löytyi itseltäni kyynärpäästä punkki,
selitä nyt sekin sitten jotenkin uskottavasti ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 21:17

onneksi lakeuksilla toistaiseksi ainakin vähemmän punkkeja esiintyy.
ei ole Fiina-koiran turkkiin takertunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 22:48

Helsingissäkös se kiersi ja kiertää oikein punkkirokotusauto, jossa voi käydä rokotuttamassa itsensä.
Siis tämä oli tarkoitettu ihmisille, myös Espoossa on auto kiertänyt.

Lähteet:
Yle/uutiset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 09:24

Koiramme eivät ole vielä saaneet punkkeja....onneksi. Punkit viihtyvät kosteissa paikoissa ja pitkässä heinikossa, jossa täytyy yrittää välttää liikkumista. Paikkakunnallakin on vaikutusta punkkien saantiin. Ainakin Pohjanmaalla ja esim. Pellossa punkkeja on esiintynyt aikaisempina kesinä runsaasti. Punkkien poistopihdit olisi hyvä olla aina mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 09:27

Punkki pirullinen pikku otus. Ei ole koiraa mihin iskisi kiinni. Itsekin pitää olla varovainen punkkien kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 16:57

Kerrankin on laitettu punkkiaineet koirille ajoissa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.04.2011 - 22:16

Edesmenneellä hauveliinimme sai yhden punkin koko elämänkaarensa aikana. Eivät nuo mitään kivoja ole eläimille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2011 - 22:36

Apteekista saa ainakin ostettua tehokkaita punkkipantoja..missä on lääkeainetta..kestää 6 kuukautta lääkken vaikutus..Todella hyväksi todennut..Ostin joka kevät tyttären koiralle,kun oli meillä paljon hoidossa..Nyt ei tarvi ostaa,kun jäähyväist jätettin hemikuussa Santulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2011 - 03:10

En ainakaan ole löytänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2011 - 14:21

Ivomac ei käy myöskään osalle valkoisia paimenkoiria eikä myöskään australian paimenkoirille - jos eivät kuole niin ainakin epilepsian kaltaisia oireita tuleepi! (aine läpäisee aivorungon ja vaikuttaa keskushermostoon)

Punkkeja on Hyvinkään korkeudella ainakin.
Tiistaina 3.5 ensimmäiset kaksi nappasin kuonolaisen kyydistä - yäk! ällöttäviä mötiäisiä!!