Kysymyksiä naaman punaisuudesta ...

Punastun usein, uskon sen kuitenkin olevan ihan normaalia, mutta minua vaivaa se kun tämä poskien punaisuus ei katoa ja jää semmoiset punaiset läikät. Tämä tapahtuu myös silloin kun olen paljon sisällä, ulkona tai kun urheilen. Olisi kiva saada jonkilaisia neuvoja.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2011 - 07:03

Tyttärelläni on myös vähän sama juttu, mutta hän on sinut punaisten poskiensa kanssa. Lienee meillä mummoltani perittyä. Hänen poskensa punoittivat silloin tällöin ja kaunistahan se on.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2011 - 00:08

Punastuminen on tila, jossa ihmisen kasvoihin, kaulaan ja ylävartalolle ilmestyy läiskittäistä punoitusta pintaverisuonten laajentuessa ja pintaverenkierron lisääntyessä. Punastumisreaktion synnyttää autonominen eli tahdosta riippumatton sympaattinen hermojärjestelmä.

Punastuminen on hyvin yksilöllistä. Joillakin ihmisillä punastuminen on yleistä sosiaalisissa tilanteissa, mutta toisilla sitä ilmenee vain hyvin harvoin. Punastumisen aiheuttaa yleensä jännitys, joka voi liittyä nolostumiseen, epävarmuuteen tai esimerkiksi ihastumiseen. Voimakas kiukku tai viha voivat myös aiheuttaa punastumista. Punastumiseen liittyy usein samanaikainen voimakas hikoilun tunne.

Vaikka punastumisen mekanismi tunnetaan hyvin, sen perimmäistä tarkoitusta ei ole toistaiseksi kyetty kovin hyvin selvittämään. On kuitenkin arveltu, että ihmisen varhaisten edeltäjien keskuudessa punastuminen on saattanut olla tärkeä signaali. Ennen puheen perustuvan viestinnän kehittymistä kasvojen värin vaihtumisella saattoi olla ilmeiden ja eleiden ohella huomattava merkitys yksilön todellisen mielentilan välittämisessä muille lajikumppaneille.

Jos punastelu on hyvin kiusallista ja rajoittaa sosiaalista elämää, voidaan turvautua kirurgiseen hoitoon, jossa salvataan rintaontelossa kulkeva sympaattisen hermoston osa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 07:10

Netistä löydetty linkki:
health.pubkicks.com/fi/redne...shing/260/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 08:11

Punastumisella tarkoitetaan ihon hiussuonten yhtäkkistä laajentumista ja sen aiheuttamaa läiskittäistä punoitusta kasvoissa, kaulalla ja ylävartalossa, harvemmin muualla. Punoitus kestää minuuteista pariin tuntiin. Ennakoivana oireena on usein kuumotuksen tunne. Punoitukseen liittyy usein hikoilu, joka voi olla hyvin runsasta. Seuraavassa on lueteltu tavallisimmat punoituksen syyt ja niihin liittyvän oireilun erityispiirteet.

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=dlk00477

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 08:16

Joe Blascolta löytyy todella hyvä meikkivoide, jolla voit koettaa peittää punaisuutta ainakin joissakin tilanteissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 26.04.2011 - 08:51

Rohkeasti lääkäriin, sieltä saat asiantuntijan mielipiteen asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 11:15

No jos tuon punaisenten läikkien vuoksi tarvii mennä lääkäriin, niin pienet ovat silloin huolet.
Tarkoitan silloin, jos ne eivät ole allergian aiheuttamia juttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 11:33

Koulukaverini punasteli paljon ja hän oli kovin vaivaantunut asiasta. Meitä muita se ei haitannut ja hänkin pääsi sinuiksi asian kanssa. Minulla punastuminen liittyy liikuntaan, jonka jälkeen saatan olla kasvoiltani punainen kuin rapu. En anna asian häiritä. Punaisuus laskee aikanaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 11:45

Monet punastuvat silloin kun ovat tilanteessa joka on heille epämieluisa tai jännittävä. Esiintymistilanteissa punastujan kaulasta saakka alkaa punaiseksi lehahtaminen, se on aika näkyvä ilmiö mutta ei se haittaa muita kun asianomaista itseään. Olen kyllä kuullut asialle ns. pätevän selityksen mutta en sitä enää muista. Itseäni ei punastuminen vaivaa koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.04.2011 - 22:05

Jos käsikaupparasvoista tai pillereistä ole apua, niin käänny ihmeessä jonkun ihotautilääkärin puoleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 01:54

Hyvällä kasvovoiteella pääset punoituksesta eroon.