mikä on HD:n JA HDV:n ero?

Avainsanat: hd;hdv

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2011 - 20:21

HD (High-Definition) on yleisnimi teräväpiirrolle, kun HDV (High-Definition Video) on nimenomaan videostandardi (tallenteen).
Suomessakin käytettävän PAL-standardin mukaisen videon tarkkuus on 720x576 kuvapistettä, on HDV-standardin mukaisten videoiden tarkkuus joko 1280x720 tai 1440x1080 kuvapistettä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/HDV

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2011 - 20:17

Miten XDCAM HD eroaa viime vuonna markkinoille tulleesta HDV formaatista?

-XDCAM HD asettuu Sonyn teräväpiirtoformaattina HDV (entry level) ja HDCAM (broadcast HD) formaattien välille. Itse videopakkaus on hyvin lähellä HDV formaattia ja esimerkiksi 25Mbps MPEG HD kuva on laadullisesti vastaavaa MPEG2 pakkausta kuin HDV formaattikin. Itse kamerat ovat kuitenkin HDV kameroita laadukkaampia ja XDCAM HD formaatti tulee myös HDV:ta laadukkaampaa audiotallennusta, sekä tietenkin myös parempilaatuista 35Mbps tallennusta. (1080i HDV on aina kiinteää 25Mbps)

Voiko XDCAM HD ja HDV laitteita käyttää yhdessä?

-Kyllä voi. Molemmista markkinoille tulevasta XDCAM HD dekistä (PDW-F70 ja F30) saa optionkortin avulla ulos täysin HDV yhteensopivaa signaalia (i.Link interface ja 25Mbps MPEG-2 Transport Stream)

www.suomilammi.fi/html/XDCAM...D_FAQ.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2011 - 21:54

Tulipahan tämäkin asia selvitettyä googlesta:
XDCAM HD asettuu Sonyn teräväpiirtoformaattina HDV (entry level) ja HDCAM (broadcast HD) formaattien välille. Itse videopakkaus on hyvin lähellä HDV formaattia ja esimerkiksi 25Mbps MPEG HD kuva on laadullisesti vastaavaa MPEG2 pakkausta kuin HDV formaattikin. Itse kamerat ovat kuitenkin HDV kameroita laadukkaampia ja XDCAM HD formaatti tulee myös HDV:ta laadukkaampaa audiotallennusta, sekä tietenkin myös parempilaatuista 35Mbps tallennusta.

Lähteet:
www.suomilammi.fi/html/XDCAM...D_FAQ.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2011 - 21:58

Normaalikatselijalle ei silminhavaittavaa eroa. Tärkein asia on kuvan koon suhde kuvapisteihin nähden. Mitä pienempi sen terävämpi kuva. Kirjaimista ei niin kauhean väliä ole.