Vietetäänkä teillä pitkäperjantai vanhan ajan kaavan mukaan. Ei saa kyläillä, eikä muutenkaan huvielämää viettää?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2011 - 02:59

Vanhan kaavan mukaan on vietetty, kyläilty ei tänään ole. Ollaan oltu vain kotosalla.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille jotaka vastasitte kysymykseeni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2011 - 09:50

Eipä enää niin tiukkapipoisesti kuin lapsuudessa muistan tätä päivää vietetyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 10:05

eipä tuota kai huvielämäksi voi laskea mutta äsken imuroin,
taisi olla sekin kiellettyjen hommien listalla aikanaan

muutenkin ollaan lipsuttu kovasti ' vanhoista perinteistä ja hyvistä tavoista'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 10:10

Minä olen jo lapsuudesta asti tottunut viettämään pitkäperjantain kotona rauhallisesti, emme kyläile enkä vastaanota vieraita, sama on joulupäivä, meillä hiljainen ja rauhallinen päivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 10:33

Emme kyläile tänään,mutta meille saa tulla jos joku haluaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2011 - 10:56

Minulle tämä päivä on hämärtynyt. Olen sitä mieltä että voin tehdä kotini seinien sisällä sitä mitä haluan. Yksi koneellinen on pyykkiä pestynä, seuraavaksi rupean korjamaan yhtä huolekalua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 10:57

Etelä-Pohojammaalla peliätellähän noitia huomenehtoolla polttamalla pääsiääsvalakioota ehtoonhämys.

"Pääsiäiskokkoperinne juontaa juurensa vanhan kansan uskomukseen, jonka mukaan lankalauantaina liikkeellä olleet pahat voimat, erityisesti noidat, pakenivat nähdessään tulta. Vahvana säilynyt kokkoperinne on antanut erilaisille yhdistyksille mahdollisuuden kartuttaa toimintavaroja ja saada paikkakunnan väkeä liikkeelle." <--netistä tämäkopioitu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 11:10

Vanhempani kutsuivat minut ja miehen syömään lammasta.Sinne olisi tarkoitus mennä.Tänään vapaa ja huomenna myös.Sitten taas jatkuu arkinen työ...Hoitotyössä ollaan työssä ja toimessa, on sitten arki tai pyhä.Apua tarvitaan pääsiäisenäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 12:50

Töissä meni aamupäivä ja juuri tulin kotiin. Siirryn haravoimaan pihaa, lenkkeilen ja illalla lepäilen, että jaksaa aamulla duuniin taas. Normaaleja työpäiviä minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 18:39

Eipä ole sellaista enää meillä kylässä oltiin tänään Mietoisissa ja Lokalahdella...
Muuten kotona kulutamme tätä todella pitkää perjantaita elokuvien parissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 20:53

Voi ei, onko kyläily kielletty tänään. Just tulin naapurista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 21:49

Kyllä kävimme tyttären luona syömässä.Piti tänään myös leipoa,kun ei viikolla ollut aikaa...kun piti vanhuksille siivoilla pestä ikkunoita vaihtaa verhoja ja leipoakin,että saavat viettää pääsiäistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 18:09

Mökillä käytiin vähän siivoilemassa. Ei sen kummempia menoja ja tuloja harrastettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2011 - 14:25

Minä olin kutsuttuna juhlatilaisuudessa. Tilaisuudessa ei tarjoiltu alkoholia eikä tanssittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 14:07

Sellaista lakia ei maassamme ole säädetty että tuo päivä pitäisi neljän seinän sisällä viettää.
Maalla ei ketään naapureita näkynyt vieraisille kärkkymässä, eikä itse tullut mieleenkään mennä minnekään kun ei ollut kutsuja. Joinain päivinä on vaan hyvä kun saa olla reilusti omissa oloissaan, työn ja matkan jälkeen etenkin. Pitkänäperjantaina valmistelin pääsiäistä... mitä se sitten olikaan... mutta työtä kuitenkin.
Kaupungissa kerrostaloyhtiömme säännöt kieltävät kovaäänisen metelöinnin (siivous yms) juhlapyhinä, sen tiedän ja sitä noudatamme kyllä.