mitä tarkoittaa leppäkerttu merkki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.10.2008 - 12:31

[[ tarkoitatko kenties tuota 'leppäkerttumerkkä' ]]

LEPPÄKERTTUMERKKI ON SUOMALAINEN

Luomu-liitto on 1985 perustettu luonnonmukaisen tuotannon yhdistysten yhteistyöjärjestö, jonka tarkoitus on edistää luonnonmukaista elintarviketuotantoa ja luomutuotteiden markkinointia. Luomu- liitolla on omat tuotanto-ohjeet kotieläintuotannossa, mehiläistarhauksessa, keräilytuotteissa, jatkojalostuksessa ja kaupassa. Luomu-liitto pitää myös rekisteriä luomukotieläintiloista ja luomukotieläintuotteita valmistavista yrityksistä.

Leppäkerttumerkki on suomalainen ja sitä saa käyttää Luomu-liiton tuotantoehdoilla tuotettujen ja tarkastettujen luomutuotteiden yhteydessä. Alkutuotteiden pitää olla 100 % suomalaista alkuperää ja jatkojalostustuotteiden 75 %. Lisättävää vettä ei lasketa raaka-aineeksi.

1990 luomuviljelyssä oli vain 1700 hehtaaria. 1995 hehtaareita oli 55 000, joista vajaa puolet siirtymävaiheessa. Luomutilat tuplaantuivat vuoden 1996 aikana, viljelyssä oli 100 000 hehtaaria ja 1999 hehtaareita oli 127 000.

Kun luomua olisi 280 000 hehtaaria eli 10-12 % peltoalasta, sitä olisi tarjolla koko valtakunnassa. Vasta silloin markkinointi ja jatkojalostus pääsisivät kunnolla alkuun.

Lisätty: 09.10.2008 - 12:32

www.google.fi/url?sa=t&s...MwJrmRiOyA

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.10.2008 - 13:48

RKP

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 11:46

luomua, kemikaalitonta leppäkertutkin pysyy hengissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 15:26

Luomumerkki.