Onko kenelläkään kokemuksia nukutuksessa tehtävästä hammashoidosta?

Pojalleni jäi karmea kammo hampaanpoistosta, kun häneltä muutama vuosi sitten poistettiin ylimääräinen maitohammas. Nyt pitää oikomishoidon yhteydessä poistaa kaksi rautahammasta jälleen ja toimenpide tuntuu pelottavan niin paljon, että harkitsen vakavasti vieväni hänet yksityiselle lääkäriasemalle, jossa mahdollisuus nukutukseen.

Avainsanat: hammashoito nukutuksessa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.04.2011 - 09:08

Mieti kaksikertaa nukutusta,se on aina riski,mutta jos muu ei auta niin sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 23:04

Minulla oli paha viisauden hammas, joka piti poistaa ( ja sen kyllä huomaa....eikö? ). Hammaslääkäri ennusti päivystyksessä, että leikkauksesta tulisi erittäin hankala. Niinpä mietittiin leikkausta nukutuksessa. Englannista olisi tullut spesialisti hoitamaan homman, kun Suomessa ei kuulema sellaista siihen hätään mukamas löytynyt? Onneksi kuitenkin pääsin osaavan hammaslääkärin hoitoon ja hammasta ei edes tarvinnut poistaa, vaan siihen laitettiin muovinen nastahammas ruuveilla kiinni. En ole sen jälkeen muistanut edes koko hampaan olemassa oloa. Joten kannattaa ehkä kysyä useammalta lääkäriltä, mikä on paras hoitokeino. Nukutus on nimitäin aina riski, vaikka sitä ei nyt suoraan aina kerrota potilalle.

Lähteet:
Oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 21.04.2011 - 07:40

Poikieni tädillä on todella paha hammaslääkärin kammo, juontuen pahaan Helsingin Kontulassa tapahtuneeseen lapsuuskokemukseen jonka humalainen hammaslääkäri aiheutti. Hän olikin päästänyt hampaansa niin huonoon kuntoon että käytännössä kaikki syöminen tapahtui muutamalla jäljellä olevalla etuhampaalla. Hän päätti kuitenkin hankkia istutteet mutta sillä ehdolla että kaikki tapahtuisi nukutuksessa. Operaatiot tehtiin ruotsissa Tukholmassa yksityisellä klinikalla. Kaikki sujuikin hyvin ja tänä päivänä hänellä on taas kaikki hampaat suussa.

Lähteet:
sukulainen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 08:05

Tyttäreni pelkäsi sydänjuuriaan myöden hammaslääkäriä joten hänelle tämä oli oiva juttu...
Mutt nyt aikuisiällä käy ihan tavallisella hammaslääkärillä mutta joka kerta puudutetaan... vaikka mitä tehtäisiin...
PElkoa en tiedä ei ainakaan mikään näistä apsuuden hammaslääkäreistä häntä ole peloittanut tai sattunut pahemmin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:28

Ei nukuteta, eikä paljon puudutella. Ei se kauan kolota porauksenkaan aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:52

Ei ole henk.kohtaista kokemusta. Itse löysin vuosia sitten todella mukavan hammaslääkärin ja omat pelkoni ovat hävinneet sillä, että hammaslääkäri on nopea ja mukava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 11:01

Ei omakohtaista kokemusta, vaikka yhden viisaudenhampaan poistossa toivoin jo nuijanukutusta, hampaan poisto kesti 1,5 tuntia, tosin loppumetreillä hammaslääkäri oli paljon uupuneempi kuin minä......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 13:29

No eipä nukutuksessa, mutta minulta on hampaita otettu sotilassairaala Tilkassa sillai,
että selkärankaan tehtiin joku puudutus ja niin otettiin hampaita. En ole ollut asevelvollisena,
mutta kun minulla on joku erikoinen vika sydämessä, niin sinne ohjattiin hammashoitoon
sen takia. Asuin silloin kyllä Keravalla. Vuosi oli jotain 1958.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2011 - 22:20

Eipä ole, mutta puudutuksesta on. Kivun vie muttei pelkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 22:19

Ei ole koskaan tarvinnut nukkuttaa hammaslääkärissä. Jos on hampaita poistettu,on pelkkä puudutus.En ole koskaan pelännyt mennä hammaslääkäriin,en halua puuudusta,kun porataan hampaita.
Pisin aika mitä olen istunut hammaslääkärin tuolissa yhtämittaa on 3tuntia...silloin hiottiin omat hampaat piikeiksi,ja tehtiin posliinhampaat tilalle suuhuni..