Entisaikaan oli paljon kevään ja kesän tuloon liittyviä sananlaskuja tai sanontoja. Muistatko sinä jonkun?

Kun sä kuulet kurjen äänen, älä mene lammen jäälle.
- Tänään kuulin kurjen äänen ja näinkin monta kurkea. Viisas varoitus, sillä kurkien saapuessa ovat jo jäät heikkoja.

Avainsanat: sananlaskut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.04.2011 - 22:09

Kevät on tullut sano poika kun pihamaalla kaksikerroksisen kissan näki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 23:13

Rakennuksilla on kevään merkki, kun betoni valu laudoitukseen tulevien aukkojen varalta, koteloita joiden ammatti nimi on Kottarainen. Joskus ne tehdään muualla ja timpuri joka oli määrätty laittamaan niitä paikoilleen. Ne olivat pahasti myöhässä ja betonin valu alkoi painaa päälle. Se oli kevät aikaa ja kahvitauko keskusteluissa eräs mies sanoi, että (linnut) kottaraiset ovat tulleet jo. Kyseinen timpuri huudahti siihen, että saamari oli jo aikakin, ne ovat jo kaksi viikkoa myöhässä.......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 03:16

Kevät keikkuen tulevi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 06:21

Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 08:06

Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 08:38

Kevät tuli, lumi suli, puro sanoi puli, puli.Aika vanha ja yksinkertainen ,helposti muistettava .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:10

Kevät keikkuen tulevi ja syksy ajaa yhdeksällä hevosella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:27

Kukkaisten keskellä kukkulalla....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:47

Kevät keikkuen tulevi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 13:26

Tuli mieleeni kun tässä hiljan kuovista puhuimme, on sellainen sananlasku, että:
"Kun kuulet kuovin äänen, älä mene järven jäälle". Olen kyllä kuullut kurjenkin äänen
kuovin paikalla olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2011 - 22:19

Jos Vappuna on katolla lunta, silloin sitä on vaossakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 12:21

Maaliskuu maata näyttää.