Lintujen bongausta. Montako sinä olet jo tänä keväänä bongannut?

Lintujen bongaus: näin lintubongareiden sesonkiaikana sekä kesän kohdalle kolahtaessa oudot linnut tulevat taas:

Katsele kuuntele kevättä

Ellun kana (Callina bohemiae)
On huoleton eläjä, joka kuuluu kantturakoipisten heimoon. Ei muni eikä kotkota. Suo lämpöä harakoillekin. Tavataan yleisesti miltei kaikkialla maailmassa.

Tipu (Curvi bikini)
Lajin tunnistaa sirosta ja viehkeästä olemuksesta sekä muodokkaista
rinta- ja pyrstölihaksista. Tipun liikehdintä karistaa hiekat uupuneimmankin kukon silmistä.

Äimänkäki (Cuculus cummastus)
Laji, jolla on suuret silmät sekä suu, joka saattaa olla avoinna vielä pitkään ääntelyn jälkeen. Ääntelee hämmästyneesti vain yhden tavun: häh? ilman toistoja. (Turussa on tavattu äimänkäkiä, joiden vastausääntely on selkeä kui?)

Viskisieppo (Ballandines preferae)
Kuuluu humalahakuisten heimoon. Syntynyt evoluution tuloksena kännikalasta. Saapunut Suomeen Pohjanmaan kautta. Ääntelee toistuvasti hik. On pontikan serkku.

WC-ankka (Toiletus putsaeus)
Ääntely matala ja pehmeä prrruuuthsjuumph.

Siipiveikko (Auervarae huijaeus)
On käkien etäinen sukulainen, selkärangattomien alalajeista alhaisin. Vaeltelee toisinaan viskisieppoparvissa. Hämää lipevällä ääntelyllään erityisesti sellaisen naaraan, jolla on iso pesämuna.

Selvä pyy (Bona fide)
Kykenee näkemään metsän puilta. Se omaksuu vaivatta suuriakin tietomääriä ja sillä on ilmiömäinen muisti.

Nostokurki (Vecotin rascas)
Se on lentokyvytön, onttoraajainen, hidasliikkeinen ja voimakas vaeltaja. Tarvitsee liikkumiseensa ulkopuolista ohjausta.

Uutisankka (Paparazzi nova anatidae)
Laji kuuluu perättömien heimoon. Ääntely ja vaeltelu ennalta arvaamatonta. Omaa haukan katseen, pöllön kuulon ja kanan muistin.

Lopuksi metsäteollisuuden suosikkilintu: Känninen metso eli selvä pyy !

Antoisia bongaushetkiä!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.04.2011 - 03:20

Jeps, tuosta listasta ainakin viskisiepon. Muitakin lajeja on tosin nähty lähiaikoina.

Kysyjän kommentti

"talitintti maaliskuussa mietti mielessään näin!"
Lumet on poissa katoilta ja ilolinnut, siipiveikot ja viskisiepot ovat takaisin tuossa assan seinustalla, hähä...
Sekä muutkin muuttolinnut,..........

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 20:08

pieni kierros kylillä ja koko lista tulee bongattua

nuo ovat täälläpäin muuttohaluttomia, siis ympärivuotisia asukkeja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 20:14

www.youtube.com/watch?v=djcYtzTN5yk

Lisätty: 20.04.2011 - 20:16

Näinkin voi käydä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 20:32

Eipä tule bongattua mutta olen nettilehdistä Helsingin City huuhkajien kommelluksia seurannut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:12

En ole vieläkään lintubongari, mutta tulihan viime viikonlopun reissussa nähtyä edellä mainittuja sieppoja ja ankkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:38

Aika monta tuosta listasta on jo bongattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:59

Apteekin, Pankin , Koulun ja Puutorin vessan kun kiertää Turussa samana iltana. Kaikki löytyy matkan varrelta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 06:10

Ainakin kaikki nuo on tullut nähtyä...ja kuultua. Eivätkä yleensä muuta minnekään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 13:19

Kiva lista onneksi en omaa suosikkiani löytänyt sieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2011 - 22:17

Ihan mahottoman määrän - lajikkeista en osaa kertoa yhtikäs mitään. Liekö kaikki samaa sukua vai onko joukossa myös naapurin kansaa.