Miksi avaruuteen viedyt lääkkeet vanhenevat nopeammin, kuin maan pinnalla olleet?

Avainsanat: ikä lääke

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 19:15

Avaruuteen viedyt lääkkeet vanhenevat tavallista nopeammin. Tutkimus aiheesta julkaistiin yhdysvaltalaisessa lääketieteellisessä AAPS-lehdessä. Amerikkalaiset tutkijat pakkasivat Kansainväliselle avaruusasemalle neljä lääkelaukkua. Niistä jokainen sisälsi 35 erilaista lääkettä. Laukut olivat kahdesta viikosta kahteen vuoteen avaruudessa. Kun laukut tuotiin takaisin Maahan, lääkkeiden tehoja verrattiin maapallolla identtisissä laukuissa olleisiin lääkkeisiin. Tulosten perusteella useat lääkkeet menettävät merkittävästi nopeammin tehoaan avaruudessa. Syynä saattaa olla avaruusasemalla vallitseva korkeampi säteilytaso.

fi.therapidnews.com/novina/l...varuudessa

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 16:03

Syynä saattaa olla avaruusasemalla vallitseva korkeampi säteilytaso.

fi.therapidnews.com/novina/l...varuudessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 19:12

Nasan tutkimuksen mukaan heiolla painovoimalla ja säteilyllä voi olla vaikutus lääkkeiden tehoon
avaruudessa.
Erityisesti paratsemol ja antibiotit vanhenivat nopeimmin.

Lähteet:
Nasan tutkimus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:34

Pitkä on matka ja kivinen on tie. Säteilytettyä tavaraa.
Elintarvikkeitakin kuulemma säteilytetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:53

Varmaan painovoima ainakin vaikuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:34

Tulosten perusteella useat lääkkeet menettävät merkittävästi nopeammin tehoaan avaruudessa. Syynä saattaa olla avaruusasemalla vallitseva korkeampi säteilytaso.

Lähteet:
www.avaruus.fi/uutiset/miehi...dessa.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2011 - 22:03

Johan tuolla matkalla kerkiää viimeinen käyttöpäiväkin mennä umpeen. =D