Mikä on Lasiavain-palkinto?

Avainsanat: palkinto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 16:00

Lasiavain-palkinto on vuosittain myönnettävä palkinto parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille

(Marko Leinon rikosromaani Ansa kilpailee tämän vuoden Lasiavain-palkinnosta. Pohjoismaiden vuotuinen dekkaripalkinto jaetaan juhannuksen aikoihin.)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2011 - 18:06

Lasiavain-palkinto on saanut nimensä Dashiell Hammettsin klassikkoromaanista ja se jaetaan vuosittain parhaalle skandinaaviselle rikosromaanille tai novellikokoelmalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 18:56

Lasiavain-palkinto on saanut nimensä Dashiell Hammettsin klassikkoromaanista.
Se myönnetään skandinaaviselle rikosromaanille tai novellikokoelmalle.
Marko leino tavoittelee tänä vuonna rikosromaanilla Ansa tämän vuoden Lasiavain-palkintoa.
Suomi on ollut kisassa vuodesta 1997 lähtien.
Palkintoa on jaettu parinkymmenenvuoden ajan.
Matti Rönkä sai rikosromaanillaan Ystävät kaukana Lasiavain-palkinnon Suomeen v.2007

Lähteet:
googlen anti /Lasiavain

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 19:13

Marko Leinon rikosromaani Ansa kilpailee tämän vuoden Lasiavain-palkinnosta. Pohjoismaiden vuotuinen dekkaripalkinto jaetaan juhannuksen aikoihin.

www.hs.fi/kulttuuri/artikkel...5265549039

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:33

Olipa taas kerran aukko sivistyksessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 21:54

Pohjoismaiden parhaalle rikosromaanille annettava palkinto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 03:25

Lasiavain-palkinto on vuosittain myönnettävä palkinto parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille. Palkinto on myönnetty vuodesta 1992 alkaen.
Aluksi ehtona oli kielivaatimus, joten palkinnosta olivat kilpailemassa ainoastaan ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset kirjat. Suomenkieliset dekkarit hyväksyttiin mukaan palkinnon piiriin vuonna 1997 ja islantilaiset vuonna 2000. Edelleen kirja hyväksytään Lasiavain-ehdokkaaksi vain, mikäli se on luettavissa – joko alkuperäisteoksena tai käännöksenä – ruotsiksi, norjaksi tai tanskaksi. Palkinto on saanut nimensä Dashiell Hammettin The Glass Key (1931) -dekkariklassikon mukaan.
Lasiavain (Glasnyckeln) -palkinnon myöntää dekkarijärjestö Skandinaviska Kriminalsällskapet (SKS).
1992: Henning Mankell, Ruotsi (Mördare utan ansikte, Kasvoton kuolema)
1993: Peter Høeg, Tanska (Frøken Smillas fornemmelse for sne, Lumen taju)
1994: Kim Småge, Norja (Sub rosa)
1995: Erik Otto Larsen, Tanska (Masken i spejlet)
1996: Fredrik Skagen, Norja (Nattsug)
1997: Karin Fossum, Norja (Se deg ikke tilbake, Älä katso taaksesi!)
1998: Jo Nesbø, Norja (Flaggermusmannen, Lepakkomies)
1999: Leif Davidsen, Tanska (Lime's billede)
2000: Håkan Nesser, Ruotsi (Carambole, Carambole)
2001: Karin Alvtegen, Ruotsi (Saknad, Tuntematon)
2002: Arnaldur Indriðason, Islanti (Myrin, Räme)
2003: Arnaldur Indriðason, Islanti (Grafarpögn, Haudanhiljaista)
2004: Kurt Aust, Norja (Hjemsøkt)
2005: Anders Roslund ja Börge Hellström, Ruotsi (Odjuret, Peto)
2006: Stieg Larsson, Ruotsi (Män som hatar kvinnor, Miehet jotka vihaavat naisia)
2007: Matti Rönkä, Suomi (Ystävät kaukana)
2008: Stieg Larsson, Ruotsi (Luftslottet som sprängdes, Pilvilinna joka romahti)
2009: Johan Theorin, Ruotsi (Nattfåk, Yömyrsky)
[muokkaa]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 09:30

Marko Leinon rikosromaani Ansa kilpailee tämän vuoden Lasiavain-palkinnosta. Pohjoismaiden vuotuinen dekkaripalkinto jaetaan juhannuksen aikoihin.

Lähteet:
www.kaleva.fi/uutiset/kulttu...toa/896825

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2011 - 17:44

Myönnetään parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2011 - 22:02

Mistä tämä kaikki sivistys tulee!