Muistaako kukaan mitä tavaraa myytiin lyhyttavara liikkeessä?

Avainsanat: liike lyhyttavara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.04.2011 - 17:27

Haka-, silmä-,nuppineulat. Kanttinauhat, Kumihauhat, napit ,nepparit,alusvaatekertoja, mm Helsingissä on
Hakanieen hallin yläkerrassa oikein lyhyttavarakauppoja. Saa naisten aluspöksyä pitkä-, ja
lyhytlahkeisena. Ja on ihanan vaaleanpunaista vanhaa väriäkin, alushameet, lankoja, vetoketjuja,
koristenauhoja, vinonauhaa, liivin hakaset, kangasnenäliinat.
Ja onhan niisä puseroita ja vaatteitakin. Helsingissä on Kalliossa toimiva lyhyttavaraliike, jossa
ommeltiinkin asiakkaalle tarvittaessa. Ja oli isäntämiehen ja emännän kokojakin, ettei ihan laihan luiruille.
Kyllä se valikoima oli laaja riippuen tietysti tilojen koosta.Unohdin kengännauhat, blankit, pohjalliset,sukat
sukkahousut,laamapaidat, kammat, harjat ja mitä kaikkea sitä voi löytää sellaisesta pienestä
vanhasta kaupasta. Itä-keskuksessa on kanssa Hansasillan tuolla puolen pieni kaikenaisen tavaran putiikki, mitä muualta ei edes voisi kuvitella löytyvän.
Hyvää jatkoa vain näille liikkeille, vielä me hakaneuloja tarvitaan.
Täällä Keuruullakin on Halpa-Halli niminne liike, josta löytää noita kamoja.

Kysyjän kommentti

Sinulta sain tyhjentävän vastauksen kysymykseeni lyhyttavaraliikkeestä,kiitos vastauksestasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.04.2011 - 16:02

Voi mistä tuota muistaisin ,Jos oli vaikka lyhyitä kalsareita näin kevään ja vapun alla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 16:22

Lyhyttavara oli lähinnä alusvaatteita, sukkia, paitoja yms. mutta ei yleensä päällysvaateita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 16:36

tekstiilejä ja ompelutarvikkeita,
sinänsä hauskaa että lyhyttavaraliikkeestä sai myös pitkiä kalsareita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 17:09

Tekstiileitä ja ompelutavaraa ym. pikkutilpehööriä...
Laamapaidan muistan ostaneeni...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 18:22

Kaikenkarvaista pikkutilpehööriä, jota joka taloudessa tarvitaan, sirkkaliisalla edustava luettelo lyhyttavarasta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 19:45

Kaikenlaista sälää vaatteista kärpäspaperiin. Lautoja ei ollut. Nehän on pitkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 23:45

Nykysuomen sanakirjan mukaan "lyhyttavara on sellaisista pienistä käyttö- ja ylellisyystavaroista käytetty nimitys, joita tavallisesti ei mitata eikä punnita, vaan joita myydään kappaleittain tai tusinoittain. Lyhyttavaroita ovat esim neulat, napit, halvat korut ja laukut." Lyhyttavaraliike on näitä myyvä liike.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 00:55

Liian lyhyitä nauloja ja ruuveja. eikun se olikin Speden rautakaupassa.
www.riemurasia.net/rasiatube...php?id=200

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 07:41

En muista, mutta luulen nähneeni Kallion kaupunginosassa tuollaisen liikkeen. Ainakin vielä 70-luvulla oli Snellmaninkadulla Siirtomaatavarakauppa, en tarkkaan muista mitä siellä myytiin, mutta kävin luokkakavereideni kanssa tuota kauppaa silloin ihmettelemässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 08:14

Pikku sälää kuten nappeja, hakaneuloja, alushousuja, sukkia ja henkseleitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2011 - 08:32

Kankaita ja muuta pientä tilpehööriä mm. nappeja ja neppareita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2011 - 22:50

Ja tuon lisäksi kun saataisiin vielä vanhat kunnon sekatavarakaupat kunniaan.
Meidän lähemmälle on yksi sellainen ja tuotteet tulevat lähitilojen yrittäjiltä, niin isänniltä sekä emänniltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 17:39

Kaikenlaista hilpetööriä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2011 - 23:16

Kaikkea mahdollista..ne oli niin ihania..voi kun olisi vielä sellaisia olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2011 - 14:23

Vain nimi on tuttu, sellaisessa kaupassa en ole koskaan käynyt. Naisten alusvaatteita ainakin, tulee mieleen ne mummojen vaaleanpunaiset kalsarit!
Ompelutarvikkeita oli varmaan eli neuloja, lankaa.
Mahtaneeko Hakaniemen hallissakaan enää lyhyttavarakauppoja olla, ei ehkä kannata nykymaailman aikaan kun hallivuokratkin ovat nousseet ja moni on siellä kuulemma lopettanut. En käy siinä hallissa tosin kuin ehkä kerran viidessä vuodessa.