onko tieoa unkarin olutpanimoista?

Avainsanat: unkari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2008 - 22:09

muutaman vuoden takaista olut-raporttia Unkarista, ehkä tästä kuitenkin jotain iloa:

"Oluenystävän kannalta Budapestillakin on esittää ainakin kaksi ravintolapanimoa, joista toinen, "Kaltenberg" Sörözö Kinizsi utcalla, tarjoaa kahta omaa vaaleahkoa oluttaan. Suodattamaton versio vei ainakin tällä kertaa voiton suodatetusta. Paikka on hieman keskustan ulkopuolella, mutta käymisen ja ruokailun arvoinen. Se toinen Budapestin ravintolapanimoista on kolkonoloinen "Chigaco"Erzsébet Körútilla. Ravintola tekee omaa vaaleata oluttaan, jota ilman voi kyllä vallan mainiosti elää.
Budapestissa vierailimme myös Unkarin suurimman oluentuottajan, Dreherin, panimoilla Budapestin esikaupunkialueella. Erittäin miellyttävän ja kerrankin aidosti kiinnostavan visiitin kohokohtia olivat panimomuseo ja Dreher Bak (n. 7%, tumma pohjahiivaolut, ok).

Muista idän Pariisin olutkrouveista kannattaa muistikirjoihin kirjata Dreherin tuotteita tarjoileva "Aranyászok Sörözö" Josef Nader Terillä, pääostoskatu Vaci utcan tuntumassa, "Crazy Cafe" (n. 100 olutta, yksi (!) unkarilainen) Jokai utcalla sekä lukuisat terassipubit muualla Oktogonin kupeessa. Unohtaa ei toki voi ex-patien suosikkipaikkaa, kaupungin ensimmäistä brittipubia, nyt jo klassista "Fregattia" Budapestin kauppahallin (joka on todellakin käymisen arvoinen paikka) lähistöllä. "Fregatt" oli ehdottomasti parhaiten ilmastoitu juomalo koko matkalla, mistä erityiskiitokset.

Oluttuvat Budapestissä ja muuallakin Unkarissa olivat yleensä melko persoonattomia, vain jossain etelä-Unkarin pikkukaupungeissa törmäsimme hieman persoonallisempiin katudiskoihin. Tarjolla oli lähinnä kunkin alueen omaa tuotantoa sekä suurimpien: Dreherin, Pecsin sekä Sopronin tuotteita. Ulkomaisista oluista lisenssillä valmistettavat Amstel ja Kaiser olivat yleisimmät. Tuopillinen paikallista olutta maksoi paikasta riippuen 5-8 mk Budapestissa ja 3-7 mk muualla matkallamme. Alkoholiprosentilla ei näyttänyt olevan vaikutusta hintaan.

Matkan varrella pääsimme maistamaan myös Unkarin ainoan vehnäoluen valmistajan, Ilzerin, kolmea tuotetta, Ilzer Hefe-Weissbier, Ilzer Kristallklar Weissbier ja Ilzer Dunkel Weisse. Arviomme: mielenkiintoisia. Muita kokeilemisen arvoisia oluita ovat Pecsin panimon Szalon Barna (5,8 %, tumma, makeahko, ok) ja Szalon Aszok (4,6 %, ehkä paras miedoista vaaleista) sekä Dreher Pils (5,5 %, humalaisin kohtaamamme unkarilaisolut). Budapestissa pubeissa ja baareissa on usein esillä "Malata"-niminen paikallinen olutlehti, jossa on melko kattava olutravintolalista jaoteltuna hanassa tarjoiltavan olutmerkin mukaan. Pienehkönä miinuksena (?) on unkarinkielisyys."

Lähteet:
netti.nic.fi/~olutsilt/jutut.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.10.2008 - 15:33

Valperin vastaus on niin valtavan kattava,ettei sihen kehtaa puuttua.