kuka voi antaa ajo opetusta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2008 - 16:22

miun mielestäni kuka tahansa jos vain on käynyt ajo-opetus kurssin. ja tietenkin itse omistaa ajokortin. (tietävämmät voipi taasen tarkentaa vastaustani.)

Lisätty: 08.10.2008 - 16:26

1. Opetusluvan saajalla tulee olla auton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti ja vähintään kolmen vuoden ajokokemus opetusajoneuvon luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla sekä katsastustoimipaikan hyväksymät tiedot opetettavista asioista. Kuljettajaopetuksen toisen vaiheen antamista varten luvan hakijalta vaaditaan lisäksi, että hänellä on liikenneopettajalupa tai katsastustoimipaikan hyväksymä tämän vaiheen opetukseen sisältyvien opetusaiheiden tuntemus.

3. Opetuslupa annetaan enintään yhdeksäksi kuukaudeksi, eikä sitä saa ilman pätevää syytä uudistaa. Lupa saadaan antaa enintään kuusi kuukautta ennen kuin opetettava täyttää ajokortin saamisen edellytykseksi säädetyn vähimmäisiän. Opetuslupa kuljettajaopetuksen toisen vaiheen antamista varten saadaan antaa aikaisintaan kuusi kuukautta tieliikennelain 70§:n 1 momentin ensimmäisessä lauseessa tarkoitetun ajokortin (lyhytaikainen ajokortti) antamisen jälkeen edellyttäen, että opetettavalla on ollut ajo-oikeus vähintään mainitun pituisen ajan. Ajo-opetus on annettava luvassa määrätyllä ajoneuvolla, jonka on oltava tähän tarkoitukseen soveltuva.

4. Harjoitusluvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakija on suorittanut kuljettajantutkinnon teoriakokeen sekä saanut liikenneministeriön määräysten mukaisen ajo-opetuksen ja osoittanut katsastustoimipaikan hyväksymällä tavalla hallitsevansa moottoripyörän käsittelyn. Lupa annetaan enintään kolmeksi kuukaudeksi, eikä sitä saa ilman pätevää syytä uudistaa. Lupa koskee siinä määrättyä ajoneuvoa ja se on voimassa hakijan asuinpaikkakunnan katsastustoimipaikan toimialueella, jollei poliisi toisin määrää. Harjoitusajossa ei saa kuljettaa henkilöitä eikä tavaraa.

Lisätty: 08.10.2008 - 16:27

www.google.fi/url?sa=t&s...Z-f_ecWBaw

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.10.2008 - 16:38

Kaiken Terhin kertoman lisäksi on ajoneuvoon asennettava jarrupoljin apukuskin paikalle sekä ylimääräinen sivupeili.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2008 - 19:00

jos kyseessä on lähisukulainen (vaimo, lapsi tms.) suhteiden on oltava tosi vahvalla pohjalla, muuten käy huonosti .... (kokemusta on)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2008 - 12:00

Opetusluvan hakeminen
Opettaja suorittaa opettajan teoriakokeen
Auto muutoskatsastetaan opetusautoksi
Oppilas ja opettaja jättävät opetuslupahakemuksen yhdessä poliisilaitoksella
Päätös opetuslupahakemuksesta annetaan muutaman päivän kuluessa
Opetuslupa myönnetään, kun
opettaja on suorittanut opettajan teoriakokeen hyväksytysti
opetusauto on muutoskatsastettu opetusautoksi
oppilas on opettajan perheenjäsen tai tuttava
opettajalla ei ole liikennerikkomuksia
opettajalla on vähintään 3 vuoden ajokokemus
oppilas täyttää vähintään 6kk sisällä 18-vuotta

Lähteet:
www.ajo-opetus.org/ajokortti...petuslupa/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 15:39

Kuka tahansa,kenellä on ajokortti.Hänen vain täytyy käydä kertaamassa inssiajo.