Osaatko tehdä saunavihdan/vastan,niinkuin se kuuluu tehdä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2011 - 17:19

Kyllä onnistuu saunavastan teko..Aikanaan appiukko opetti tämän taidon..Nyt on vintissä vielä viimme-kesän vastoja jäljellä,että saa ropsutella selkää ja koko kehoa..se on niin ihanaa..

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.04.2011 - 17:54

Kyllä vaan. Osaan myös pyöritellä koivun vitsaksen, jolla vihta "sidotaan"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 18:12

Onnistuuhan se ja ei muuta kuin odottelemaan vasta-aikoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 18:13

jo vain, isäni sen taidon on opettanut. joskus tosin vitsas saattaa katketa, ja eikun uutta pyörittämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 18:31

onhan tuo opetettu mulle,
olen opettanut eteenpäinkin,
on vaan viime vuosina jääneet harjoituksen niin vähille että ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 18:50

Kykkä mummu on monet vihdat tehnyt, mutta ei tee enään.
Taito voisi löytyä hyppysistä, jos vain kädet kestäisivät ja olisivat
entisellään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 19:17

Tässä pätee vanha sanonta; minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 19:18

Muuten kyllä onnistuu vastanteko,mutta sitä vitsas pantaa en kyllä osaa tehdä.Vastominen on ihanaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.04.2011 - 19:36

Kyllä osaan. Maalla kesäpaikassani opetettiin meidät lapset tekemään vastoja. Ja teimmekin talven vastat. Ja oli tosi kivaa puuhaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 20:51

Minulla taitaa valitettavasti pitää paikkansa sanonta: minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa. Ukkini opetti sitomaan vastat oikeaoppisesti vitaksella. Erittäin tärkeää vastojen tekemisessä oli, että ne kerättiin tiettyyn aikaan kesästä. Vastojen tekeminen oli mukavaa puuhaa. En ole tätä taitoa pitänyt yllä, muutaman vastan teen joka kesä, joita en ole sitonut vitaksella. Pitäisi verestää taito uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 21:18

Jo vain osaan. Esimerkiksi näin:

Vitsasten pitää olla puhtaita, rauduskoivua ja noin 50cm pitkiä. Vitsaksissa ei saa olla urpuja, latvusoksia eivätkä ne saisi märkiä. Tee tasainen kimppu niin, että lehtien ulkopuoli(vaalea, karhea) on vihdassa ulospäin. Kädensijan pitää olla puhdas lehdistä ja noin 15cm pitkä. Panta pajusta tai koivusta. Vedä siteen paksu pää vihtakimpun tyviosan läpi (kunnes siteen latvaa on jäljellä 10–15 cm) lehdettömäksi karsittujen varsien ja lehtien rajaan. Kierrä side oksien ympärille kireäksi silmukaksi. Kierrä side vielä vihdaksien ympäri silmukaksi ja kiristä. Ellei siteen loppupää sulaudu vihdan tyveä vasten, työnnä se oksien alle. Saunavihdan tulee olla tuore, enintään 2-päivää vanha.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 22:45

Viimeisiä vihdaksi viedää. Kyllä pappa opetti sitomiset .Kohta uusia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 23:39

Kaupunkilaiskakarana ei ole kukaan viisannut,kuinka vihtavasta väännetään ja käännetään,toisaalta en tykkää hakata koivunoksilla ollenkaan itseäni tai muita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 00:19

Kyllä tuon vihdan teon pappani opetti jo kun olin pieni ja kyllä taitaa tuo homma edelleen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 12:34

Osaan kyllä.

Ensin mennään saunaan ja sitten syödään vasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.04.2011 - 21:29

Ainakin joskus olen vihdan osannut tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 22:43

Lapsena olin usein isäni mukana tekemässä saunavihtoja, itse en vihtaa käytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2011 - 11:35

En tiedä onko kaikkien oppien mukainen, mutta toimivan osaan tehdä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2011 - 17:59

Kyllä osaan. Olin aika pieni tyttö, kun isä tuon taidon opetti ja joka vuosi ainakin yhden vastan teen, vaikka en sen käytöstä saunassa välitäkään. Juhannusaattona ainakin painun aina vastasmetsään, jotta juhannussaunaan leivää siitä ihana koivuntuoksu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2011 - 18:17

En tiedä teenkö sen ihan oikein, mutta on se kasassa pysyny sauna reissun.