mikä on jankki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2008 - 18:45

Virallinen jankki resepti.

Ainekset:

· Leivänkannikoita suunnillee jonkivverran.

· Sian savukylykiä enämpi tai vähempi.

· Vettä kannikoitten lijotukseen.

· Suolaa jos on, tai vaikkei oiskaa.

· Pekonia jokunen siivu ja sipulia jotakuinki sevverran ku tarvitaan, jos jankki tullee eineeksi.

· Rössyvä ei missää tappauksesa.

· Kylymää voita rahtunen tai vähä yli, silimäksi.

Jankkiin käytetään kuivuneita leipäkiivuja tai kovvaa leipää. Leipä ei saa olla palanutta eikä kovim palijo hommeesa, eikä se saa kävellä itekseen.
Ois hyvä olla usseita leipä­laatuja mukana eikä pelekästää hapanleipää

Leipä pannaan pilikkummiin eli kastrulliin kylymään vetteen. Jos leipä on kovvaa, annetaan sen lijota vähä aikaa ennenku kuukataan.
Sekkaan lisätään savukylyki joko semmosennaan tai pannusa äkkiä ruunattuna.

Lisätään suola. Lisitään vielä vähä emämpi suolaa. Varotaan visusti, ettei jankkia tehesä käytetä pehemyttä tee-kirjainta, koska pehemy tee-kirjain pillaa maun.

Ku leipä on osittain hajonnu ja vesi melekeen kiehunu leipiin, on jankki valamista. Tarijotaan esim. ruokana. Muuta ruokaa ei ihimine sitte tartekkaan.

(Kirjasta "ookko nä" - Oulun murteen sanakirja /Jukka Ukkola/2000)

Lähteet:
google > jankki > jankki resepti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.10.2008 - 19:56

Kuivaa leipää
Silavaa, voita tai muuta rasvaa
Vettä
Suolaa

Kuivaa leipää paloiteltuna pakkiin, vettä ja suolaa. Pakin kannessa käristetään silavaa ja tämä käristys kaadetaan pakkiin, kiehautetaan ja syödään jankki lämpimänä. Silavan sijasta voi käyttää voita tai muuta rasvaa. Myös säilykeliha joukossa antaa hyvän säväyksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2008 - 20:00

siis kaikessa yksinkertaisuudessaan:

jankki = Veteen keitetty puuro, esim. kuivista ruisleivän palasista (Oulu)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2008 - 20:00

Aittelin tuos, et vois olla esim. pitkä ja vaihteleva rata. Radalla on neljä pitkää suoraa, monta nopeaa mutkaa ja pari neulansilmää.

Lisätty: 07.10.2008 - 20:03

Unohakin sit tuo vastauksei, nythä vast hokasin et kategoria oli ruoka ja juoma...hmm. sori...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2008 - 20:35

(oulu) Veteen keitetty puuro, esim. kuivista ruisleivän palasista

(www.urbaanisanakirja.com/index.php)

Lähteet:
urbaanisanakirja.com

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 15:50

Turkulaisena en ole koskaan kuullut.Hieno tieto.