Käytätkö ruokasoodaa muussakin,kun jossain leivonnaisissa?

Minä putsasin sillä kahvinkeittimen ja kyllä tuli puhtaaksi.Olen käyttänyt sitä muuhunkin putsaamiseen.

Avainsanat: ruokasooda putsaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 14.04.2011 - 09:55

Sitä, sitruunanmehua ja vettä. Seoksella sitten hangataan vaikka työpöydälle tulleet veitsien naarmut. Johan toviksi katoavat. Todella hyvä puhdistaja ja raikastaja on sooda.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2011 - 10:22

Soodasta ja soodapuhalluksesta

Sooda on perinteinen "vanhan kansan" puhdistusaine. Soodapuhallus on uusi keino hyödyntää hyväksi havaittua puhdistusainetta laajemmassa mittakaavassa. Soodapuhalluksesta löytyy paljon tietoa internetistä. Esimerkiksi youtubesta hakusanalla "soda Blasting" löytyy hyviä videoclippejä.

Tässä muutama englanninkielinen artikkeli soodapuhalluksesta:

* www.universalminerals.com/li...view.shtml
* www.powerandmotoryacht.com/m...index.aspx

...ja esimerkkejä niistä perinteisemmistä käyttötarkoituksista:

* Lisäsitkö ruokaan liikaa etikkaa? Kumoa happamuus ripauksella ruokasoodaa.
* Kuohkean ja vaalean perunamuusin saat lisäämällä hyppysellisen ruokasoodaa soseuttamisen puolivälissä.
* Saat rapean, valkoisen ja tuoksuttoman kukkakaalin, kun lisäät keitinveteen teelusikallisen ruokasoodaa.
* Lisää suklaakakun kuorrutukseen ½ tl soodaa, se estää halkeilun ja levittyy pehmeästi.
* Pese lasten muoviset juomapullot ja eväsrasiat soodalla - muovinen maku, tahmea pinta ja haju häviävät.
* Puhdista grillin urat ripottelemalla kosteille levyille soodaa. Hankaa hammasharjalla sekä pyyhi sienellä.
* Pidä keittiörievut raikkaana ja puhtaana ja liottamalla niitä vahvassa ruokasooda vedessä.
* Kiinni palaneen kattilan putsaus; Lämmitä kattilassa 2 tl soodaa, 2 cm vettä ja reilusti sitruunan mehua.
* Poista sipulin ja valkosipulin haju käsistäsi ripottelemalla vähän soodaa ja huuhtelemalla viileällä vedellä.
* Poista öljy- ja rasvatahrat liottamalla vaatetta ruokasooda vedessä ja pese tavalliseen tapaan.
* Huuhtele uimahallin jälkeen uimapuvut ruokasooda vedessä poistaaksesi harmillinen kloori ennen pesua.
* Hiuslakkaiset harjat ja kammat saat puhtaaksi liottamalla niitä kuumassa vedessä jossa on ¼ kuppia soodaa.
* Kaada kupillinen soodaa WC-altaan säiliöön kerran kuussa ja anna vaikuttaa yön yli. Puhdistaa ja raikastaa.
* Anna pehmoleluille kunnon pesu ripottelemalla pinnalle reilusti ruokasoodaa. Anna vaikuttaa yön yli jonka
* jälkeen harjaat ja ravistelet irtonaisen soodan pois.
* Pidä leikkokukat pidempään tuoreina. Laita maljakon veteen ¼ teelusikallinen ruokasoodaa.
* Kaada yhtenäinen ruokasooda rengas kasvin ympärille. Tuholaiset karttavat emäksisyyttä ja kasvi säästyy.
* Kastele terassilaattojen pinta, ripottele soodaa ja hankaa katuharjalla voimakkaasti. Anna vaikuttaa 20 min,
* huuhtele. Puhdistaa puun ja tuhoaa sammaleen.
* Pyyhi auton lasit pesun jälkeen nihkeällä liinalla, jossa on hieman soodaa. Hylkii likaa ja sadevettä.
* Ripottele soodaa sammaleisille nurmi alueille, sen emäksisyys vaikuttaa jo yhdessä yössä.
* Estä heinien kasvaminen kivilaattojen väliin ripottelemalla soodaa laatoille ja harjaamalla se väleihin.
* Kylpyveteen lisätty ruokasooda helpottaa virtsatie- ja hiivasienitulehduksen oireita sekä auringon polttamia.
* Hoida pienet palovammat kastamalla pyyhe jääkylmän veden ja ruokasoodan seokseen ja aseta se iholle.
* Saat raikkaamman hengityksen kun purskuttelet soodan ja lämpimän veden seoksella.

www.pohjolansoodapuhallus.fi...;Itemid=10

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 11:03

Olen muistaaksni jollain ruokasoodasekoituksella putsannut seiniä maalausta varten...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 11:05

Soodaahan voi siis käyttää lähes mihin tahansa maan ja taivaan välillä, tässäpä muutama niksi.
1) Ruokasoodaa ja sukkahousuja..Ehkä pidät parfyymin tuoksusta kaapissa tai huoneissa? Laita hieman soodaa kulhoon, lisää 1-2 tippaa hajustettua eteeristä öljyä, sekoita tasaiseksi seokseksi. Lusikoi seos hajustepusseihin,(teepussit) jotka olet tietenkin leikannut vanhoista sukkahousuista ja sijoita raikastusta tarvitseviin paikkoihin. Seoksessa on sekä hajusteen hyvä tuoksu, että ruokasoodan teho:-)
2) Pudotitko kirjan kylpyammeeseen? Ei hätää! Ripottele soodaa sivujen väliin ja anna kirjan kuivua. Kun se on kohtuullisen kuiva, ravistele sooda pois ja aseta sen jälkeen painon alle, jotta se palautuisi oikeaan muotoonsa. Kun kirja on täysin kuiva, toista käsittely tarvittaessa.
3) Hätätilanteessa ruokasooda toimii myös tekstiili-, polttoaine-, puu-, verhoilu ja mattopaloissa. Soodaa liekkeihin ja johan tukahtuu..Kannattaa ehkä soittaa hätänumeroonkin, jos on isompi palo kyseessä;-)
4) Mikromaniaa! Pidä mikroaaltouunisi uuden veroisena keittämällä kupillinen vettä ja kaksi teelusikallista ruokasoodaa kolmen min. ajan.Höyry kerääntyy uunin seiniin ja irrottaa lian, jonka saat pyyhittyä helposti pois.
5) Näyttääkö kahvinkeittimesi työmaakopin tervakaukalolta? Ei hätää! Sekoita litra vettä ja 1/4 kupillista ruokasoodaa, puhdista keittimen ulkopuoliset osat seoksella ja johan kiiltää. Sopii myös teräs yms kiillotukseen
6) raikasta matto: sirota ruokasoodaa , anna vaikuttaa tovi ja imuroi.
Voit tehdä tempun vaatteille: Nakkaa jätesäkkiin, perään ruokasoodaa. Sulje pussi ja möyhennä. Sitte vain ulkoilmaan ne ravistamaan. Saman raikastavan taian teet hetkessä hikiselle ja tunkkaiselle uninallellesi tai pehmolampaallesi. Ripottele soodaa pehmoeläimen vartalolle. Anna vaikuttaa hetki ja imuroimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 12:06

Vanhan ajan pesuaine käytettiin kaikkeen. Mutta leivonnaisissa käytän jos laitan hapanta piimää .viiliä tai jugurttia.En usein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 12:15

En ole kokeillut muua kuin leipomisessa, kiitos hyvistä vinkeistä, täytyypi kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 14:14

Ruokasoodasta en tiedä, mutta juomana on hyvää.

Sitruunasooda on geneerinen nimi sitruunaa tai sitruunaesanssia sisältävä hiilihapotetulle ja makeutetulle virvoitusjuomalle. Hiilihapotettua vettä, jota nyt kutsutaan vichyvedeksi, kutsuttiin ennen yleisesti soodavedeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 14:39

raikastanut mattoja sooda/kaneli/vaniljasokeri sekoituksella ja sitten imuroinut pois.
hopeaisten ruokailuvälineitten putsaukseen, teekupeista tummentumat pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 15:53

Sooda on niin monikäyttöinen ja tavoista jo noissa edellisissä vastauksissa olikin. Viime yönä putsasin hoivakodin kahvinkeittimen soodalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 19:52

Soodaa olen käyttänyt kahvi- ja etenkin teekupeissa olevien tummentumien poistoon ja joskus hopean puhdistukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 07:06

Pesuun olen käyttänyt sumutinpullossa soodaa. Kiitos hyvistä lisä vinkeistä!!

Lisätty: 15.04.2011 - 07:07

kokeilen heti tuota mattopesua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 12:23

No kyllä nyt tuli ainakin hyviä vinkkejä, kun muistaisi käyttää. Olen minä pohjaan palanutta kattilaa
keittänyt soodavedellä, hangannut hopeoitani, niitä vähiä mitä minulla on.
Kyllä sitä on käytetty moneen muuhunkin paikkaan, mutta en nyt muista.
Kyllähän ne kauppaa oikein soodakirjaa ja etikakirjaa, joilla konsteilla kaikki puhdistuu, mutta en ole
raaskinut ostaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 14:32

Ruokasoodaa käytän kahvinkeittimen kannun puhdistamiseen ja myös valkoisten aamiaiskuppien puhdistukseen, on tehokasta. Kannattaa kokeilla mihin kaikkeen se tehoaa.
(Soodaa ei toki kahvinkeittimen läpi saa laittaa menemään).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 14:13

Kahvinkeittimen olen sillä joskus putsannut, olen kuullut että käy useaan paikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 22:35

Vau! Olen ihan pöllämystynyt napsulaisten tiedoista. Kiitos. En ole aikaisemmin käyttänyt, mutta nyt sain monta kullanarvoista ideaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2011 - 08:30

Sooda ja etikka käyvät moneen paikkaan, kun siivouksesta ja puhdistuksesta on kyse.