Minä vuonna muuttui, että henkilöautokortilla ei saa enään ajaa moottoripyörää? Jälkikasvua harmittaa.

Avainsanat: ajokortti moottoripyöräkortti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2011 - 13:07

Ajokorttiasetus, joka tuli voimaan 1. lokakuuta 1990, ei sallinut enää A-luokan ajo-oikeuden lisäämistä B- tai C-luokan ajoneuvolla tehdyn kuljettajatutkinnon perusteella.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.04.2011 - 13:55

Auton kuljettamiseen 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti (B-kortti) ei sellaisenaan oikeuta kuljettamaan moottoripyörää. Moottoripyöräkortti edellyttää erillistä kuljettajaopetusta moottoripyörällä ja erillistä kuljettajatutkintoa. Auton kuljettamiseen ennen 1.1.1990 myönnetty ajokortti (esim AB-kortti) oikeuttavat edelleen kaikenlaisten moottoripyörien kuljettamiseen.

Lähteet:
ESKO RIIHELÄ/Iltalehti 17.4.2009

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 14:00

hyvähän se vaan on, onhan toki aivan eri ajaa moottoripyörällä varsinkin jos on kuutioita tarpeeksi,
kuin jollakin pikku kippana henkilöautolla.
eihän lentokonettakaan saa ohjata auton ajokortilla .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 15:09

Joo niin se kävi kuten andek mainitsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 15:26

Uusi A2-moottoripyöräkortti korvaa nykyisen "pikku-A:n" ja sen korottaminen "isoksi A:ksi" vaatii lisäkoulutusta.

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys ajokorttilaiksi on lähtenyt lausunnolle. Uudessa esityksessä on kaksi mopokorttia, joista toisen saa 15-vuotiaana ja toisen 16-vuotiaana. Ajokorttilain on tarkoitus tulla voimaan tammikuussa 2013, mutta mopo-opetusta koskevia säännöksiä sovellettaisiin jo tammikuusta 2011.

www.motot.net/blog.php?u=882...amp;r=7542

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 15:48

Kaikkia ne keksii kun nappulaa täytyy jostain tehdä. Toiset viksuja ja toiset ihan pöljiä tekoja. Harvemmin noita viksuja. Rahastus mielessä ,yöin ja päivin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 17:47

Onneksi rollaattorinmaksua ei vielä mene. Ajelen sitä hupikortilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2011 - 20:29

Näinhän tuo on kuten edellä on mainittu. Minä pääsin siihen yhteen uudistukseen että sain pikku E:n korttiini ilman erikoistoimenpiteitä. Sillä saan ha-kortilla vetää tiettyyn painoon asti asuntovaunua tai peräkärryä perässään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 13:36

1990.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 22:54

Vuosiluvut tuli jo noissa edellisissä vastauksissa. Kerrankin tehtiin järkipäätös sillä eihän se ajokortti ole tae siitä, että osaat prätkää kuljettaa. Isäni, joka harrasti prätkäilyä aivan nuoresta glopista lähtien, ihmetteli aina tätä epäkohtaa. Etenkin, kun 70-luvulla prätkäbuumin riehuttua tosi kuumana, turhan moni menetti henkensä pelkkää kokemattomuuttaan.